سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و او را از خیر پرسیدند فرمود : ] خیر آن نیست که مال و فرزندت بسیار شود ، بلکه خیر آن است که دانشت فراوان گردد و بردبارى‏ات بزرگمقدار ، و بر مردمان سرافرازى کنى به پرستش پروردگار . پس اگر کارى نیک کردى خدا را سپاس گویى و اگر گناه ورزیدى از او آمرزش جویى ، و در دنیا خیرى نبود جز دو کس را : یکى آن که گناهانى ورزید و به توبه آن گناهان را در رسید ، و دیگرى آن که در کارهاى نیکو شتابید . [نهج البلاغه]
رباط ترک (ROBATTOR) (ROBATETOR)

از شانسی که در زندگیت یک بار بهت رو میده مواظبت کن!

یک خانم 45 ساله که یک حملهء قلبی داشت و در بیمارستان بستری بود .
در اتاق جراحی که کم مونده بود مرگ را تجربه کند خدا رو دید و پرسید
آیا وقت من تمام است؟ خدا گفت:نه شما 43 سال و 2 ماه و 8 روز دیگه عمر می کنید.
!
در وقت مرخصی خانم تصمیم گرفت در بیمارستان بماند و عملهای زیر را انجام دهد
کشیدن پوست صورت-تخلیهء چربیها(لیپو ساکشن)-عمل سینه هاو جمع و جور کردن شکم .
او حالا کسی رو نداشت که بیاد و موهاشو رنگ کنه و دندوناشو سفید کنه !!!!

از اونجایی که او زمان بیشتری برای زندگی داشت از این رو او تصمیم گرفت که بتواند بیشترین استفاده را از این موقعیت (زندگی) ببرد.بعد از آخرین عملش او از بیمارستان مرخص شد

در وقت گذشتن از خیابان در راه منزل بوسیلهء یک آمبولانس کشته شد .
وقتی با خدا روبرو شد او پرسید:: من فکر کردم شما فرمودید من 43 سال دیگه فرصت دارم چرا شما مرا از زیر آمبولانس بیرون نکشیدید؟



م.ر.ا ::: چهارشنبه 87/3/1::: ساعت 12:0 صبح


برای دریافت کلیه تصویر روی تصویر یک حیوان کلیک کنید .

برای دریافت تصویر در اندازه واقعی روی تصویر کلیک کنید .

ببر سفید

ببر
پروانه

پروانه
گاوچران

گاوچران
خرس

خرس
گربه سانان

گربه سانان
پرندگان

پرندگان
خرگوش

خرگوش
گربه

گربه
چیتا

چیتا
شامپانزه

شامپانزه
دایناسور

دایناسور
عقاب

عقاب
فیل

فیل
روباه

روباه
قورباغه

قورباغه
زرافه

زرافه
گوریل

گوریل
اسب آبی

اسب آبی
اسب

اسب
حشره

حشره
پلنگ

پلنگ
شیر

شیر
اورانگوتان

اورانگوتان
جغد

جغد
پنگوئن

پنگوئن
راکون

راکون
مارمولک و سوسمار

مارمولک و سوسمار
کرگدن

کرگدن
خوک آبی

خوک آبی
مار

مار
راز بقا

راز بقا
لاک پشت

لاک پشت
پرندگان آبی

پرندگان آبی
گرگ

گرگ
گور خر

گور خر



م.ر.ا ::: چهارشنبه 87/3/1::: ساعت 12:0 صبح

 

 

 

در دنیای کنونی مهم نیست ما کجا قرار گرفته‌ایم، مهم این است باید به کجا برویم. با یک مثل آفریقایی این مهم را به گونه دیگر بیان می‌کنم. در آفریقا می‌گویند: هر روز صبح در آفریقا یک آهو در حالی از خواب بر می‌خیزد که می‌داند باید از سریع‌ترین شیر تندتر بدود و گرنه کشته خواهد شد. یک شیر نیز درحالی از خواب بر می‌خیزد، که می‌داند باید از کندترین آهو پیشی بگیرد، در غیر اینصورت از گرسنگی خواهد مرد. پس مهم نیست که شما شیر هستید یا آهو، وقتی که خورشید طلوع می‌کند، شما بهتر است بدوید. در دنیای امروز که جمعیت آن در حال افزایش است و شرایط آب و هوایی در حال نوسان‌های شدید است باید دوید. جمعیت جهان در سال ????، ?/? میلیارد نفر بود. این جمعیت سال ???? به ? میلیارد نفر می‌رسد. پیش‌بینی می‌شود این ارقام در سال‌های ???? و ???? به ترتیب به ? و ?/? میلیارد نفر برسد و سرانجام بین ?/?? تا ?? میلیارد نفر به تعادل می‌رسد. (جدول شماره ?)
? سال حوادث غیر مترقبه
سال گذشته برای ایران سال حوادث غیر مترقبه و پدیده‌های حدی آن هم با منشأ آب و هوایی بود. برهمین اساس حوادثی که در سال‌گذشته اتفاق افتاده منجر به تشدید شدن خشکسالی سال جاری شد. پدیده خشکسالی همواره در چهار مرحله ظهور می‌کند اما خشکسالی سال جاری هر چهار مرحله را با هم در بر داشته است.
همانطور که مطرح شد دلیل آن هم حوادث غیر مترقبه سال‌های گذشته است. سال ???? توفان گونو، آلودگی هوا، سیل، سرما و یخبندان بی‌سابقه دی‌ماه ??، سقوط بهمن، خشکسالی، توفان شن، گرد و خاک همگی منجر به تشدید شدن شرایط خشکسالی شد. البته در کنار حوادث غیر مترقبه که کشور را به‌طور منحصر تحت تاثیر قرار داده است مسائلی از جمله عدم‌کنش تابش خورشیدی با جو و زمین مورد توجه دانشمندان است. در حال حاضر تماس خورشید با زمین و عدم‌انعکاس انرژی که به زمین می‌رسد از جمله عوامل موثر بر نوسان اقلیم است. زیرا بسیاری از نقاط قدرت بازپس دادن انرژی که در روز دریافت می‌شود ندارد. بدین ترتیب تغییر اقلیم، بدون ابهام به دلیل میانگین دمای سطح کره زمین است. نمودارهای زیر این شرایط را به‌خوبی نشان می‌دهد.
تغییر اقلیم؛ تغییر بدون ابهام و روشن
در میانگین دمای سطح کره زمین می‌باشد
?? سال از ?? سال اخیر به عنوان گرم‌ترین سال‌های ثبت شده در کره زمین بوده است.
تغییرات دمای سطح کره زمین در قاره‌های مختلف؛ خشکی‌ها و آب‌ها
? دیدبانی جهانی زمین
در شرایط کنونی دیدبانی جهانی زمین Global Earth Observationیک سیستم جامع و فعال است که منجر به مدیریت جهان می‌شود. در این مجموعه آب، کشاورزی، سلامتی، بلایای طبیعی، اقلیم، انرژی، هوا، اکوسیستم و تنوع زیستی در کنار هم دیده و بررسی می‌شود. زیرا با روند موجود گرمایش جهانی، در ?? سال آینده انتظار می‌رود تحولات زیادی در سطح جهان اتفاق بیفتد. این تغییرات طی بررسی‌های انجام شده تغییرات میدان بارندگی، تغییرات زمانی و مکانی، تغییرات شدت و مدت، تغییرات میدان باد، اثرگذاری بر احداث نیروگاه‌های بادی، تغییرات دمایی، تاثیر در میدان رطوبت نسبی و تنش‌های حرارتی (سرد و گرم) است.
به همین دلیل انتظار سیاستگذاران از متخصصان هواشناسی و اقلیم شناسی و مشاوران در مورد تغییرات آب و هوا را می‌توان در تقریبا ? محور خلاصه کرد.
?- میزان گرمایش مورد انتظار چقدر خواهد بود؟
?- نرخ افزایش سطح آب دریاها چقدر خواهد بود؟
?- در چه زمانی اقیانوس منجمد شمالی خالی از یخ خواهد شد؟
?- آیا خشکسالی‌ها و سیل‌ها تشدید خواهد شد؟
?- آیا رویدادهای حدی اقلیمی افزایش می‌یابد؟
?- آیا احتمال تغییرات ناگهانی و شدید وجود دارد؟
?- آینده لایه ازن چه خواهد بود؟
?- تغییرپذیری طبیعی در شرایط تغییر جهانی چگونه ارزیابی می‌شود؟
?- اقلیم و وضعیت جوی چگونه به هم مرتبط می‌شوند؟
? چالش اصلی رابطه‌های ناگسسته
در شرایط خشکسالی اخیرا آنچه مهم است ارتباط مستمر دولت – دانشگاه – صنعت است؛ جریانی که عملا وجود ندارد. هر کدام از گروه‌های مذکور به‌صورت مجزا حرکت می‌کنند در حالی که این حرکت فایده‌ای ندارد.
البته سهم سرمایه‌گذاری در ایران بسیار کمتر از کشور‌های توسعه یافته است. سهم سرمایه‌گذاری اروپا در تحقیق و توسعه ?درصد است. آنها بر اساس مدل‌های سیستم نوآوری و خلاقیت با درهم تنیدگی سه‌جانبه (دولت – دانشگاه – صنعت)، تصمیم‌گیری استراتژیک و رابطه متقابل شبکه‌ها و تقرب حرکت می‌کنند. اما در ایران چنین اتفاقی نمی‌افتد. سهم تحقیقات آن هم بسیار پایین است. درحالی که تحقیقات در گرو مثلث نوآوری، دانش، پول با تحقیقات پول تبدیل به دانش می‌شود و با سیستم ابتکارات و نوآوری، دانش تبدیل به پول می‌شود. طبق مطالعات انجام شده ارزش افزوده تحقیقاتبیش از مواد مخدر است. ارزش افزوده R&D o‌???درصد، مواد مخدر ???درصد، صنعت ??-? درصد و کشاورزی ??-?درصد است.
امروز R&D در سایه خلاقیت و نوآوری ارزش افزوده دنیاست و مراکز تحقیقاتی خصوصی و دولتی امروز باید پیشرو R&D باشند. ولی گذشته از این موضوع که باید مورد توجه قرار گیرد همکاری بخش خصوصی، دولت و دانشگاه بسیار قابل توجه است؛ موضوعی که بی‌توجهی با آن موجب چالش اصلی کشور شده. اکنون نهاد تولید ثروت، صنعت و دستگاه اجرایی و نهاد تولید علم، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی است ولی آنان مجزا حرکت می‌کنند. در کشور با وجود اینکه اطلاعات زیادی در مورد مبحث خشکسالی و اقلیم حاکم بر کشور وجود دارد ولی هنوز معضل خشکسالی برطرف نشده است. در کشور نبود ارتباط مستمر و منطقی بین دولت، بخش خصوصی و دانشگاه منجر شده چالش خشکسالی لاینحل بماند. در اغلب کشورهای در حال توسعه از جمله ایران داده‌ها و اطلاعات به صورت منفرد و مجزا استفاده می‌شود و همین امر باعث می‌شود مشکلات حل نشود، اگر سه حوزه دانشگاه، بخش خصوصی و دولت به صورت منسجم و هماهنگ حرکت کنند، می‌توان معضلات ناشی از خشکسالی را کاهش داد.

 

 

 

 

 

 

 

 



م.ر.ا ::: چهارشنبه 87/3/1::: ساعت 12:0 صبح

آویشن (در انگلیسی Thymus vulgaris) یکی از شناخته شده ترین گیاهان دارویی است از تیره نعنا . آویشن درختچه‌ای کوتاه و پر شاخه‌است که برگهای نازک و متقابل دارد. دارای گل‌هایی سفید و چتری و منفرد است. گونه‌های مختلفی از آن در کوهستان‌های ایران میروید و نام‌های گوناگونی دارد. از جمله در همدان به آن آزربه و در کوخرد هرمزگان به آن اَوشُه در آذربایجان به آن کهلیک اُتی و در روستای سیور به آوشم می‌گویند.
آویشن در طب سنتی ایران و اروپا، مصرف دارویی دارد. این گیاه علفی و معطر ، دارای خواص دارویی بسیاری است و از آن در صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی استفاده متنوعی می‌شود.. قسمت‌های دارویی این گیاه، سرشاخه‌های آن و برگ خشک شده آن است.
آویشن در طب سنتی
در طب سنتی از این گیاه به عنوان ضد اسپاسم، درمان سیاه سرفه، برونشیت، عفونت ریه، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و برای درمان نفخ و گرفتگی ‌های عضلانی استفاده می‌شود.
آویشن در طب نوین
استفاده امروزی و ثابت شده گیاه آویشن برای درمان آسم، سرفه‌ های خشک مکرر، آمفیزم و برونشیت است. چای دم کرده آن را نیز برای درمان عفونت گوش میانی، نفخ و تهوع استفاده می‌کنند، عصاره آویشن حاوی ماده‌ای به نام «تیمول»است که برای بیماری آسم مفید است. حمام آویشن برای مبتلایان به دردهای عضلانی، مفصلی و روماتیسمی مفید است. ضماد آویشن برای نیش و گزیدگی حشرات موثر است .در حاملگی مصرف این گیاه ممنوع است اما در دوران شیردهی منعی ندارد.
روش مصرف
برای مصرف این گیاه، ? تا ? گرم پودر خشک گیاه را در یک لیوان آب جوش دم کرده (به مدت ?? دقیقه) بریزید. پس از صاف کردن محلول را شیرین کرده و ? بار در روز مصرف شود.
در التهاب حنجره و لوزه ‌ها و برای درمان آفت به صورت غرغره کردن استفاده شود. برای این منظور، یک استکان از پودر گیاه را در چهار استکان آب جوش آهسته به مدت ?? دقیقه جوشانیده و پس از صاف کردن، برای شست وشوی دهان استفاده شود.
فرآورده‌های دارویی مختلفی از این گیاه ساخته شده و به طور گسترده مورد مصرف بیماران قرار می‌گیرد. از فرآورده‌هایی که به تأیید «نظارت بر امور دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» رسیده‌است می‌توان «شربت توسیان»، «قطره توسیگل»، «قطره توسیوین»، «قطره تیم آرتا» و «شربت تیمکس» «شربت تیمیان» و«شربت برونکوتیدی» را نام برد. این فرآورده‌ها، همگی ضد سرفه و خلط آور هستند و ایمنی مصرف آنها در دوران شیردهی و بارداری به اثبات نرسیده‌است.
آویشن عامل تصفیه کننده خوبی بوده و در درمان بیخوابی و امراض جهاز هاضمه مفید است. اگر ? تا ?? گرم اویشن را در یک لیتر ابجوش دم کرده و با کمی عسل به بیماران مبتلا به تنگی نفس و کلیه و مثانه و درد مفاصل و سیاتیک و خونریزیهای رحم و ترشحات غیر طبیعی زنان بدهید در دفع بیماری انها موثر واقع خواهد شد.
آویشن برای جلوگیری از ریزش مو نیز موثر است. 20 گرم اویشن را در یک لیتر آب جوشانده شود و هرچند روز یک بار به سر مابیده شود. ضمنا در خوردن آویشن نباید زیاده روی کرد زیرا باعث بروز البومین در ادرار می‌شود



م.ر.ا ::: چهارشنبه 87/3/1::: ساعت 12:0 صبح

پناهگاه حیات وحش موته:
پناهگاه حیات وحش موته با مساحتی بالغ بر 204350 هکتار در سال 1369طی مصوبه شماره 130 مورخ 7/12/69 شورایعالی محیط زیست به مجموعه مناطق تحت مدیریت سازمان پیوست.

موقعیت جغرافیایی:
این اثر با 3693944 تا 3754708 عرض جغرافیایی و 453653 تا 508749 طول جغرافیایی در زون39 و در شمالغرب استان اصفهان واقع گردیده است.

ویژگیهای منطقه:
این منطقه از سال 1343 تحت مدیریت سازمان قرار دارد. این عرصه در استان های اصفهان و مرکزی قرار گرفته است.این منطقه از تنوع زیستی بسیار بالایی برخوردار است. از گونه های مهم گیاهی میتوان از بادام کوهی؛ قیچ؛ درمنه و شکر تیغال موته ای ؛ کاروانکش و تنگرس و از گونه های مهم جانوری میتوان از آهو؛ بزو پازن؛ قوچ و میش ؛ هامستر خاکستری؛ پلنگ ؛ گرگ ؛ زاغ نوک سرخ ؛ شاهین و کرکس نام برد.

عوامل تهدید کننده:
بهره برداری از معادن وهمچنین جاده آسفالته میان منطقه از مهمترین عوامل تهدید به حساب می آید.



م.ر.ا ::: یکشنبه 87/2/1::: ساعت 12:0 صبح

به گزارش دریافتی از بخش محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست استان در این زمینه اولین مرحله سرشماری وحوش در پناهگاه حیات وحش موته به اتمام رسید. در این سرشماری که به روش مشاهده مستقیم انجام گرفت، 7 گروه سرشمار از کارشناسان محیط طبیعی و نظارت و بازرسی و محیط‌بانان این اداره کل طی 450 نفر ساعت فعالیت، موفق به سرشماری گونه‌های غالب در منطقه موته شدند.
برخی از گونه‌های حمایت شده در پناهگاه حیات وحش موته براساس جمعیت غالب به ترتیب شامل آهو، قوچ و میش وحشی و کل و بز می‌باشد که با توجه به انجام سرشماری پس از فصل زادآوری و حفاظت بهینه در این زیستگاه، تعدد جمعیت‌ وحوش در موته نسبت به سال گذشته روند افزایشی را نشان می‌دهد. مراحل بعدی این طرح در سایر مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان اجرا خواهد شد.
 
                                           روابط عمومیحفاظت محیط زیست استان اصفهان


م.ر.ا ::: یکشنبه 87/2/1::: ساعت 12:0 صبح

جهت ورود به سایت روی متن زیر کلیک کندید

http://www.ngdir.ir/GeoportalInfo/PSubjectInfoDetail.asp?PID=7&index=13



م.ر.ا ::: یکشنبه 87/2/1::: ساعت 12:0 صبح

تابستان به کمبود برق خواهد گذشت. هرچند از صرفه‌جویی بسیار صحبت شده اما در نهایت واضح و مبرهن است که کمبود برق موضوع دامنه‌داری است که حتی باید در زمستان نیز به آن اندیشید. در حالی‌که کارشناسان حوزه برق و انرژی نسبت به کمبود برق و حتی جدی شدن موضوع جیره‌بندی برق در زمستان نیز هشدار می‌دهند، حالا نوبت به گاز رسیده است.

تابستان به کمبود برق خواهد گذشت. هرچند از صرفه‌جویی بسیار صحبت شده اما در نهایت واضح و مبرهن است که کمبود برق موضوع دامنه‌داری است که حتی باید در زمستان نیز به آن اندیشید. در حالی‌که کارشناسان حوزه برق و انرژی نسبت به کمبود برق و حتی جدی شدن موضوع جیره‌بندی برق در زمستان نیز هشدار می‌دهند، حالا نوبت به گاز رسیده است. اگر سال گذشته به واسطه سرمای شدید و یخ‌زدگی گاز در بسیاری از نقاط ایران کمبود گاز محسوس بود اما به نظر می‌رسد که زمستان امسال نیز کمبود گاز وجود خواهد داشت. تولید گاز بنا به دلایل مختلفی با مشکل مواجه است. تحریم اقتصادی ایران همانگونه که بر بخش‌های مختلف اقتصاد سایه افکنده، صنعت گاز را نیز با مشکل مواجه کرده است. فازهای مختلف پارس جنوبی، نقطه امید صنعت گاز کشور، که امید می‌رود مصرف داخلی و رویاهای صادراتی دولت را محقق کند، اکنون به دلیل تحریم اقتصادی ورود جدی به چرخ تولید را تجربه نمی‌کند. کارشناسان اعتقاد دارند فازهای ? و ?? پارس جنوبی به دلیل مشکلات خرید کالا و تجهیزات زمستان امسال به‌طور کامل وارد مدار نخواهد شد و فقط به تولید ?/?? میلیون متر مکعبی خواهد رسید. غلامرضا منزویان- مدیر پروژه حفاری فازهای ? و ?? پارس جنوبی- آخرین وضعیت این فازها را تشریح کرد. وی پیشرفت فازهای ? و ?? پارس جنوبی را طی چهارماهه اخیر به ترتیب ?? و ?/?? درصد ذکر کرد و گفت: فازهای ? و ?? پارس جنوبی تا زمستان سال جاری به طور کامل وارد مدار نخواهد شد. به گفته وی بر اساس قرارداد، تعهدی مبنی بر تحویل گاز از سوی شرکت ملی حفاری وجود نداشته؛ اما هم‌اکنون این موضوع اضافه شده است. منزویان خاطرنشان کرد: این پروژه امسال با تولید ?? درصد یعنی ?/?? میلیون متر مکعب گاز وارد مدار می‌شود. طبق اعلام منزویان از ?? چاه موجود در این دو فاز تنها هشت چاه (هر فاز چهار چاه) با تولید ?/?? میلیون متر مکعب گاز نهایی می‌شود. مدیر پروژه فازهای ? و ?? پارس جنوبی با اعلام اینکه از ابتدای اجرای این پروژه به دلیل کمبود وقت ناچار به استفاده از کالاهای سایر فازها شدیم، گفت: هم‌اکنون شرایط ناشی از تحریم، اجازه فعالیت را به ما نمی‌دهد.
منزویان ادامه داد: تلاش شرکت‌های ملی حفاری و نفت و گاز پارس برای خرید کالا، مواد و تجهیزات سرچاهی تاکنون بی‌نتیجه مانده است. وی خاطرنشان کرد: در صورت رسیدن کالا و مواد سرچاهی، چهار چاه در هر فاز جمعا به میزان هشت چاه آماده بهره‌برداری می‌شود. منزویان زمان آغاز عملیات حفاری در فازهای ? و ?? پارس جنوبی را فروردین ?? ذکر کرد و گفت: مطابق قرارداد شرکت ملی حفاری ???? دکل روز (??? روز در هر فاز) زمان برای حفاری خواهد داشت که حاکی از عدم تاخیر در اجرای کار از سوی شرکت ملی حفاری است. وی با اشاره به اثرات ناشی از تحریم در پروژه فازهای ? و ?? پارس جنوبی گفت: بیش از ??درصد تجهیزات مورد نیاز در این طرح توسط شرکت‌های آمریکایی ساخته می‌شود که هنوز در داخل، امکان ساخت این تجهیزات فراهم نشده است. مدیر پروژه حفاری فاز‌های ? و ?? پارس جنوبی در شرکت ملی حفاری در عین حال گفت تحریم در درازمدت تاثیر منفی بر صنعت نفت و پروژه‌های آن نداشته و شرکت‌های ایرانی را قوی‌تر خواهد کرد؛ اما در کوتاه‌مدت ضررهای زیادی به همراه دارد. منزویان در ادامه با تشریح سابقه پروژه ? و ?? پارس جنوبی و دلایل تاخیر آن توضیح داد: یک فاصله سه ساله از امضای قرارداد حفاری این فاز با شرکت اورینتال کیش و هالیبرتون و سپس خروج این شرکت‌ها و واگذاری عملیات به شرکت ملی حفاری ایران ایجاد شد که این خود یک عامل تاخیری بود.
وی گفت: پس از انصراف شرکت‌های فوق و عدم تمایل پیمانکار (نفت و گاز پارس) برای افزایش قیمت قرارداد برای واگذاری این پروژه به شرکت‌هایی چون توتال، شل و انی این کار به شرکت ملی حفاری واگذار شد که به هیچ عنوان کارشناسانه نبود. منزویان در عین حال شرکت ملی حفاری را نسبت به فعالیت توتال، شل، انی و دیگر شرکت‌های خارجی در فازهای دیگر از لحاظ سرعت کار رکورددار دانست. به گفته وی، یک کارشناس شرکت‌های خارجی فوق در سال ?? برای فعالیت‌شان روزانه ???? دلار دستمزد دریافت می‌کرد، در حالی‌که یک کارشناس ما با همان تخصص امروز یک درصد آن دستمزد را دریافت می‌کند.
بناست تا با بهره‌برداری کامل از فازهای ? و ?? پارس جنوبی روزانه ?? میلیون متر مکعب گاز وارد مدار شود؛ این در حالی است که کمبود این میزان گاز در شبکه توزیع گاز در زمستان امسال مشکل جدی را در پی خواهد داشت و کارشناسان نسبت به این موضوع اعتقاد راسخ دارند. البته کمیسیون انرژی مجلس موضوع تامین گاز برای زمستان را مورد پیگیری قرار داده و در عین حال محمدرضا کاتوزیان رئیس این کمیسیون وعده داده است که در این رابطه مجلس هر کاری را که لازم باشد، انجام خواهد داد. اما نکته قابل توجه اینکه مشکل گاز مانند بسیاری از مشکلات در ایران، کاملا ریشه‌ای است و البته به امسال و سال گذشته باز نمی‌گردد که بتوان با راهکارهای مقطعی آن را از پیش رو برداشت. بسیاری از کارشناسان حوزه نفت و گاز عملکرد دولت‌های مختلف را در راستای گسترش شبکه گازرسانی به اقصی نقاط کشور به بوته نقد می‌کشند. سرمایه‌گذاری‌های چند میلیون دلاری برای گازرسانی به دورافتاده‌ترین روستاهای کشور آن هم با جمعیت محدود هرچند که توجیه اقتصادی دربر نداشت که نمادی از گسترش سازندگی در سال‌های پس از جنگ محسوب می‌شد.
این در حالی است که پارس جنوبی به عنوان میدان ارزنده گازی در کشور در شرایطی که مورد بهره‌برداری صحیح و البته کامل قرار نگرفته است، نقطه امید جدی دولت‌هایی است که امید دارند صادرات گاز را نیز چون نفت به منبع کسب درآمد ارزی برای گذران امور جاری کشور بدل کنند. این رویکرد در شرایطی به غالب ذهنی مدیران دولتی بخش انرژی کشور بدل شده است که کارشناسان حوزه مذکور سال‌هاست که تراز گازی کشور را منفی اعلام کرده‌اند و نسبت به پیامدهای منفی آن هشدار داده‌اند؛ اما انگار گوش شنوایی در این رابطه وجود ندارد. صادرات گاز نه‌تنها بحران مصرف داخلی را دامن زده و آن را تشدید می‌کند که معضلی در مسیر استخراج نفت نیز به وجود آورده است. تزریق گاز به میادین نفتی در راستای تولید صیانتی و حفظ بهینه منابع نفت رسالتی جدی است که البته مصرف بی‌رویه گاز در داخل و طرح‌ریزی‌های گسترده برای صادرات از میزان تزریق گاز به میزان استاندارد به منابع نفتی کاسته است. هرچند گفته می‌شود که در سال گذشته بنا بود ??? میلیون متر مکعب گاز به چاه‌های کشور تزریق شود اما ظاهرا آمارها رقمی کمتر را نشان می‌دهد. بر اساس گفته برخی از کارشناسان میزان تزریق گاز به میادین نفتی کشور از ?? میلیون متر مکعب فراتر نرفته است. در عین حال که در زمستان سخت سال گذشته از میادین نفتی که کلاهک گازی داشته‌اند روزانه حدود ?? میلیون متر مکعب گاز برداشته شده است که خود برداشت صیانتی از میادین نفت و گاز کشور را به وضوح زیر سوال می‌برد. بدین‌ترتیب هرچند که دولت موضوع صرفه‌جویی در مصرف را به اشکال مختلف مورد تاکید قرار داده است اما تاکنون هیچ گام جدی‌ای در این مسیر برنداشته است و این منابع انرژی است که هر روز تراز آن منفی می‌شود و انگار هیچ فکری جدی برای جلوگیری از این خطر جدی در کشور نشده است.

 

 

 

 

 

 

 

نقد : روزنامه کارگزاران



م.ر.ا ::: یکشنبه 87/2/1::: ساعت 12:0 صبح

مهاجرت بی رویه یک بیماری اجتماعی است که عامل بسیاری از نابسامانیهای سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی است که در کشور ما نیز در طول سالهای گذشته وجود داشته و متاسفانه بعد از انقلاب به دلایل متعدد تشدید گردیده است .

          مسئله مهاجرت به چند صورت در جامعه اتفاق می افتد :

1)     مهاجرت از روستا به شهر

2)     مهاجرت از شهر به روستا

3)     مهاجرت از روستا به روستا

4)     مهاجرت از شهر های کوچک به شهر های بزرگ

در حال حاضر آنچه برای جامعه ما مسئله است مسئله مهاجرت از روستا به شهرها و مهاجرت از شهر های کوچک به شهر های بزرگ است . البته در جامعه رشد و توسعه جامعه بصورت طبیعی مهاجرت متعادل یا منطقی و اجتناب ناپذیر است.

عوامل به وجود آورنده مهاجرت :

1)     عوامل اقتصادی

2)     عوامل اجتماعی

3)     عوامل فرهنگی و سیاسی

4)     عوامل دیگر

 عوامل اقتصادی :

          کمبود در آمد مالی روستائیان که هیچ رابطه متعادلی با هزینه یک زندگی ساده را ندارد و این مسئله با تورم روز افزون موجود و به تزاید است بخصوص اینکه این مسئله هر چه روستا از شهر دورتر باشد حالت حادتری پیدا می کند چرا که در آمد ها کمتر و هزینه ها به لحاظ کرایه حمل و نقل ، دوری واحیانا بد بودن یا نبودن راه ارتباطی و نارسائی های دیگر افزایش می یابد .

          تفاوت در آمد یک روستایی با در آمد یک شهر وند که در بعضی از روستاها جوابگوی نیازهای اصلی و ضروری آنها باشد ولی چون نوعا مهاجرین از قشر جوان هستند هر جوان برای تضمین آینده خود و رسیدن به آرزوهای ذهنی شدیدا احساس نیاز به تامین در آمد بیشتر دارد و می بیند که به راحتی در شهر ها می توان با شغلهای واسطه گری یا خدماتی در آمدی چند برابر داشت ، لذا عامل تشویقی و محرک قوی خواهد داشت که مهاجرت نمامید و یک نفر از یک خانواده شهری در آمد خوبی کسب نماید و بتواند با همه اعضا خانواده زندگی نسبتا راحتی داشته باشد.

          البته همیشه مهاجرت از روستا به شهر ها به لحاظ فقر نیست و در بعضی از موارد افرادی نیز که در روستا صاحب ثروت می شوند ، محیط روستا را برای خود تنگ دیده اموال خود را فروخته برای  یک زندگی با رفاه وامکانات بیشتر به شهر ها می آیند.

عوامل اجتماعی :

          یکی از تفاوتهای محیط شهری نسبت به روستایی اختلاف زیاد خدمات شهری مانند بهداشت، درمان ، آموزش و تاسیساتی مانند آب و برق و گاز و .... و مراکز تفریحی و غیره است .

          وجود جاذبه های شهری مانند پارکهای زیبا و تفریحی وامکانات ایاب و ذهاب ، ساختمانهای شکیل و وجود مغازه های رنگارنگ از جمله پوشاکی ، خوراکی و لوازم خانگی و غیره به مقدار زیاد در کنار یکدیگر و از طرفی روح تنوع طلبی جوانان را سیراب کرده که با محیط سرد و آرام روستا که ندرتا اینچنین امکاناتی وجود دارد موثر در رشد مهاجرت می شود.

          بازگشت یک جوان روستایی مهاجرت کرده به روستا به همراه لباسهای جدید و حرف زدن بهتر و تعریفهای جذاب و اتفاقات نهیج ذهن را برای مهاجرت به شهر ها مساعد می سازد.

          مقایسه کار سخت کشاورزی و دامداری در روستا با کارهای آسان و متنوع در شهر ها

عوامل فرهنگی :

          نارسائیهای موجود در نظام آموزشی روستایی از جمله عوامل موثر در تشویق جوانان به آمدن به شهر ها بودن و بطور طبیعی پر از کسب مدارک تحصیلی مانند دبیرستان و هنرستان و دانشگاهی چون برای این جوان در روستا هیچ گونه امکان کاری که مناسب با تحصیلاتش باشد نیست ناچارا به شهر آمده و این جوان الگوی سایرین در روستا شده و مهاجرت را تشدید می کند.

راه حل هایی جهت جلوگیری از مهاجرت :

          نظام بخشیدن به وضعیت اقتصادی روستائیان و تشکیل یک مجموعه کامل از نیروها و امکانات روستائیان در امر کشاورزی و دامپروری

          مهارکردن تورم و جمع آوری نقدینگی موجود در شهر ها و هدایت در امر توسعه روستاها  ، حرکت وسیع و برنامه ریزی شده در دریافت مالیات های بحق از بخش های کاذب جامعه ، تحول بخشیدن به نظام  آموزشی روستائیان .

 



م.ر.ا ::: یکشنبه 87/2/1::: ساعت 12:0 صبح


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 1
کل بازدید :38623

>> درباره خودم <<
رباط ترک  (ROBATTOR) (ROBATETOR)
م.ر.ا
روستایی در انتهای استان مرکزی و ابتدای استان اصفهان0 آب و هوای کویری تابستانها در روز هوا گرم و سوزان و شبها نسبتا" خنک و زمستانهای سرد و یخبندان و برفی. تلفن اطلاعات 08664373333

>>لوگوی وبلاگ من<<
رباط ترک  (ROBATTOR) (ROBATETOR)

>>لینک دوستان<<

>>لوگوی دوستان<<







>>فهرست موضوعی یادداشت ها<<

>>آرشیو شده ها<<

>>اشتراک در خبرنامه<<
 

>>طراح قالب<<

Search Engine Optimization and SEO Tools