سفارش تبلیغ
صبا ویژن
قناعت مالى است که پایان نیابد . [نهج البلاغه]
رباط ترک (ROBATTOR) (ROBATETOR)


    
    
    زیستگاه های حیات وحش در استان مرکزی یکی از مهم ترین مناطق طبیعی و اکوتوریستی کشور است که با ساماندهی و برنامه ریزی صحیح و نظارت و هماهنگی می توان بهترین بهره برداری را از آن کرد.
    شناسایی مناطق اکوتوریستی کشور، طراحی و تدوین برنامه های سفر گروهی و جلوگیری از ورود بی رویه گردشگران به این مکان ها اقدامی مهم در جهت حفاظت حیات گیاهی و جانوری کشور خواهد بود.
    قطعاً مناطق حفاظت شده در این راستا می توانند به عنوان بهترین مراکز برای جذب گردشگران علاقه مند به طبیعت و حفظ حیات گیاهی و جانوری باشد.
  عمده این گیاهان متعلق به خانواده های کاسنی، نعناع، شب بو، گندمیان، چتریان، پروانه آسا، میخک، گاوزبان، لاله، میمون و آلاله هستند.
    درمنه و گون که خاص استپ های بیابانی ایران است به طور قابل توجهی در ناحیه جنوب شرقی و دشتهای منطقه هفتاد قله رشد کرده اند.
    همچنین از گیاهان مهاجمی مانند چوبک، بومادران، گل گندم، باد بر، کنگر وحشی و خوراکی، شیرین بیان، ورک، فرفیون، اسفند، گوش بره و تلخک و گیاهان دارویی و معطری مانند شیرین بیان، سوسن بر، کاکوتی، مریم نخودی، شریر، شاتره، ریواس، آلاله، بومادران، دزمنه صخره ای، شکر تیغال، شنگ،خاکشیر، منداب، ازمک، چشم خروس دانه ریز، خوشک، چتر گندمی، بذر البنج، کمای ایرانی و شمعدانی که در منطقه رشد و نمو کنند می توان نام برد.
    تنوع جانوری این منطقه با توجه به محدودیت های موجود و تخریب های صورت گرفته هنوز از غنی ترین زیستگاه های کشور به شمار می رود.
    از مهم ترین خزندگان این منطقه می توان به لاک پشت مهمیزدار، انواع سوسمار و مارمولک از خانواده لاسرتاها و آگاما، مارهای قیطانی، شتری، گورخری و تیرک مار، جعفری، دشتی، افعی سوسنی، تیر مار و گزره مار اشاره کرد.
    از 502 گونه پرنده شناسایی شده در کشور71 گونه از 26 خانواده در این منطقه زندگی می کنند که مهم ترین آنها عبارتند از: دلیجه، عقاب طلایی، سارگپه، شاهین، هما، لیل، سنقر گندمی، انواع سنگ چشم، سسک، چکاوک، چلچله،
    دم جنبانک، توکا، زردپره، سهره، کبک، تیهو، بلدرچین، کبوتر چاهی، یاکریم، قمری، کوکر، با قرقره، جغد، زنبور خوار، سبز قبا، هدهد، دارکوب، چرخ ریسک، کمر کولی، گنجشک، سار، زاغی و انواع کلاغ.
    شرایط جغرافیایی و پوشش گیاهی منطقه هفتاد قله زیستگاه بسیار مناسبی را برای پستانداران بزرگ بومی ایران که در مناطق استپی مرکزی کشور زندگی می کنند، پدید آورده است.
    از راسته گوشتخواران می توان از پلنگ، یوزپلنگ، کاراکال، گربه وحشی، رودک(گورکن)، گرگ، روباه، شغال، کفتار، جوجه تیغی و تشی و از راسته علفخواران، می توان از کل، بز، قوچ، میش، آهو، گراز و خرگوش نام برد.
        
     در بخش کوهستانی رباط ترک تعداد زیادی قوچ، میش، کل و بز وحشی می زیند.
    ارتفاع منطقه بین 1900 تا 3 هزار متر از سطح دریا بوده و پوشش گیاهی آن از گونه های درختچه ای و بوته ای همانند قیچ، بادام وحشی، کاروانکش،درمنه و گون است.
    مهم ترین پستانداران حیات وحش  عبارتند از: قوچ، میش،کل، بز، آهو، پلنگ، گرگ، خرگوش، تشی، همستر خاکستری، موش، جربیل ایرانی و جربیل هندی.

از پرندگان این منطقه می توان به کبک، تیهو، بلدرچین، هوبره، کلاغ سیاه، زاغ پا قرمز، کبوتر چاهی، عقاب طلایی، شاهین، قرقی و کرکس اشاره کرد.



م.ر.ا ::: دوشنبه 87/6/11::: ساعت 12:0 عصر

قنات محمد آباد:

با طول 7 کیلومتر و با عمق 70 صد متر در قسمتهای نزدیک به مادر چاه ودبی آب زیاد هم به رودخانه ای زیرزمینی شباهت دارد و هم به لحاظ سنگواره های آستالاگمیت و آستالاگتیت به غار علیصدر همدان می نماید. هنوز مطالعاتی بر روی این قنات قدیمی کشور  صورت نگرفته که بتوان عمر آن را مشخص نمود این قنات تا کنون دو بار توسط سیل پر شده ، ولی مجددا لایروبی شده است.

قنات آجری:
قناتی است به طول3 کیلومتر در کنار روستا که اب کمی دارد و سیل دوسال قبل آن را پر نمود که عملیات لایروبی هنوز ادامه دارد .

قنات های دیگر:

قنات علی آباد با طول 6 کیلومتر و جند قنات دیگر به باد فراموشی سپرده شده و همچنین چندین قنات قدیمی دیگر.



م.ر.ا ::: دوشنبه 87/6/11::: ساعت 12:0 صبح

کارخانه استحصال طلای موته
معادن طلا در این موته در 7 کیلومتری روستای رباط ترک تاریخچه اکتشافات این معادن به زمان امیر کبیر صدر اعظم فقید دوران ناصرالدین شاه قاجار برمی گردد، پس از آن نیز بر اساس سنگ نوشته ای که در نزدیکی تخت محمد جعفر در داخل کلبه ای سنگی و بر دیوار همان کلبه حکاکی شده است در بیستم محرم یک هزار و سیصد و بیست قمری توسط صدرالاسلام شهیدی و چند تن دیگر عملیات اکتشافی انجام شده است. کارخانه استحصال طلای موته اولین کارخانه استحصال طلا در خاورمیانه است و در دو مرحله توسط مهندس میر حسین موسوی نخست وزیر دهه 60 و حسن حبیبی معاون اول رئیس جمهور وقت افتتاح گردیده است.

شرکت آملات


این شرکت در کنار  جاده اصلی واقع شده و تولید کننده کف پوشهای سخت صنعتی جهت فرودگاهها و ماکز صنعتی و تولیدی می باشد.


معادن سنگهای ساختمانی


معادن سنگهای تزئیناتی لای بید ، حسن رباط ، بلاغ  که این منطقه را دارای اشتهار ملی نموده است.


برنامه های صنعتی آینده

با توجه به نظر مسئولین استان مرکزی قرار بر این است که در آینده قطب صنعتی در سمت شرق روستا اجرا گردد.


م.ر.ا ::: دوشنبه 87/6/11::: ساعت 12:0 صبح

با فرارسیدن ماه رمضان آیین ختم قرآن در روستای

رباط ترک هر شب در منزل یکی ازاهالی برگزار می

 شود.این فریضه از سالهای بسیار قدیم در بین اهالی مرسوم بوده و از قبل از ماه مبارک نوبت دهی صورت می گیرد.

حلول ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن و ماه

 مهمانی پروردگار یکتا برای بندگان خویش بر همه

مسلمانان جهان مخصوصا" رباط ترکیهای

 عزیزمبارک و فرخنده باد



توصیه هایی برای افطار و سحر روزه داران 

مسوولین بخش تغذیه می گویند: روزه گرفتن بدون خوردن سحری به دستگاه گوارش آسیب جدی وارد می‌کند.

سحرخیزی و آرامش قبل از خوردن سحری را مهم است: به هنگام خوردن سحری، غذای کامل همراه با ماست، میوه و سبزی توصیه می‌شود.

 مصرف انواع میوه به علت درصد بالای آب آن باعث کاهش تشنگی در طول روز می‌شود، خاطرنشان می نماید: استفاده بیش از اندازه از برخی غذاهای چرب، کشک، گوشت قرمز، ماکارونی، ته دیگ و آش به هنگام سحر در طول روز شخص را دچار تشنگی می‌کند.

 مصرف یک کاسه کوچک سوپ جو به هنگام سحری خوردن، به علت وجود نوعی کربوهیدرات، احساس گرسنگی را به تعویق می‌اندازد و همچنین از نان، سیب زمینی و برنج نیز می‌توان استفاده کرد.

نظر به اینکه بدن در طول شبانه‌روز باید 2.5لیتر معادل هشت لیوان مایعات مصرف کند تا کلیه‌ها دچار مشکل نشود، افزود: مایعات فقط آب آشامیدنی نبوده، بلکه انواع سبزی و میوه مثل هندوانه، گوجه، خیار و چای کمرنگ، شیر و سوپ حاوی مقداری قابل توجهی آب است که آب آنها نیز جزو هشت لیوان محسوب می‌شود.

 از آشامیدن آب و نوشابه‌های سرد در شروع افطار خودداری کرد،  این عمل باعث ضعیف شدن معده و بی‌حالی روزه‌دار می‌شود.

 متخصصین تغذیه به روزه‌داران توصیه می کنند، افطار خود را با یک استکان شیر گرم و خرما شروع کنند، چون ارزش غذایی خرما در مقایسه با شیرینی‌های مرسوم مانند بامیه و زولبیا بسیار بالاتر است و خرما علاوه بر مواد قندی طبیعی، دارای ویتامینهای مختلف و مواد معدنی مورد نیاز بدن است.

 مصرف زولبیا و بامیه ممکن است خطرات آلودگی میکروبی و به خصوص شیمیایی در زمان غوطه‌ور شدن در روغن را ایجاد کند.

 مصرف بیش از حد شیرینی‌ها، حتی خرما در افطار توصیه نمی‌شود زیرا مانع از صرف شام شده و ازطرف دیگر در بدن شیرینی آنها تبدیل به چربی می‌شود و خطر چاقی و افزایش وزن را افزایش می‌دهد.

 مصرف مواد قندی ساده مثل شکر، آب نبات، قند، غذاهای پرچرب، غذاهای سرخ کرده، پرنمک و نفاخ مثل انواع آش، افراط در مصرف حلوا، زولبیا و بامیه، مصرف زیاد آب سرد و نوشابه‌های سرد از عادات نادرست غدایی بوده که باید در ماه رمضان از آنها پرهیز کرد.

خانواده‌ها به‌جای استفاده ازغذاهای سرخ شده باید روش طبخ غذاهای خود را تغییر دهند و غذاهای آب پز، کباب پز و یا بخار پز را جانشین سرخ کردن کنند.

 به علت نیاز به مواد مغذی در پسران و دختران در حال بلوغ، باید دریافت انرژی آنان بیش از افراد عادی باشد و علاوه بر مصرف غذاهای توصیه‌شده باید نوجوانان و جوانان ازمواد انرژی‌زا مثل دسرهای شیرین و خرما نیز استفاده کنند.

به روزه داران توصیه می شود، غذا را آهسته و در دفعات بیشتر صرف و فاصله یک تا دو ساعت را بین زمان صرف غذا تا خواب رعایت کنند.



م.ر.ا ::: دوشنبه 87/6/11::: ساعت 12:0 صبح

کاروانسرای قدیمی:
این کاروانسرا در جوار قرار دارد و در اثر مرور زمان و بی توجهی مسئولین قسمتهایی از آن تخریب گردیده است، تا کنون تلاشی توسط میراث فرهنگی استان مرکزی جهت مرمت و یا بازسازی آن صورت نگرفته است.

 

 قطعه آجری

این قلعه که با آجر و آهک ساخته شده تماما تخریب گردیده است و به دلیل بی توجهی مسئولین در گذشته چیزی به غیر از خاک و نخاله باقی از آن باقی نمانده است.



م.ر.ا ::: دوشنبه 87/6/11::: ساعت 12:0 صبح

عشق و علاقه به صلح و عدالت در درون همه انسانها وجود دارد. پیروان همه ادیان براساس فطرت ذاتی خود، انتظار روزی را می‏کشند که نجات دهنده‏ای بزرگ، جهان را از ظلم ظالمان نجات داده و اوضاع آشفته جهان را اصلاح کند.
عشق و علاقه به صلح و عدالت در درون همه انسانها وجود دارد. پیروان همه ادیان براساس فطرت ذاتی خود، انتظار روزی را می‏کشند که نجات دهنده‏ای بزرگ، جهان را از ظلم ظالمان نجات داده و اوضاع آشفته جهان را اصلاح کند.
ولادت حضرت مهدی صاحب الزمان ( ع ) در شب جمعه، نیمه شعبان سال ??? یا ??? هجری بوده است .
در زمان ولادت حضرت مهدی، معتصم عباسی هشتمین خلیفه عباسی که حکومتش از سال ???هجری آغاز شد، سامرا، شهر نوساخته را مرکز حکومت عباسی قرار داد.
این اندیشه، که ظهور مصلح پایه های حکومت ستمکاران را متزلزل می کند، باید از تولد نوزادان جلوگیری کرد و حتی مادران بیگناه را کشت و یا قابله هایی را پنهانی به خانه ها فرستاد تا از زنان باردار خبر دهند، در تاریخ نظایری دارد در زمان حضرت ابراهیم (ع) نمرود چنین کرد . در زمان حضرت موسی (ع) فرعون نیز به همین روش عمل متوسل شد .
در مورد نوزاد مبارک قدم حضرت امام حسن عسکری (ع) نیز داستان تاریخ به گونه ای شگفت انگیز و معجزه آسا تکرار شد .
امام دهم بیست سال در شهر سامرا تحت نظر و مراقبت بود و سپس امام یازدهم نیز در آنجا زیر نظر و نگهبانی حکومت به سر می برد .
وقتی ولادت حضرت مهدی نزدیک شد و خطر او در نظر جباران قوت گرفت، در صدد بر آمدند تا از ولادت این نوزاد جلوگیری کنند و اگر متولدشد او را از میان بردارند .
در مدت ? یا ? سال آغاز عمر حضرت مهدی که پدر بزرگوارش در قید حیات بود، شیعیان خاص به حضور حضرت مهدی ( ع ) می رسیدند .
از جمله چهل تن به محضر امام یازدهم رسیدند و از امام خواستند حجت و امام بعد از خود را به آنها معرفی کند تا او را بشناسند و امام نیز چنین کرد .
آنان پسری را دیدند که بیرون آمد، چون پاره ماه ، شبیه به پدر خویش . امام عسکری فرمود : پس از من ، این پسر امام شما و خلیفه من است در میان شما، امر او را اطاعت کنید، از گرد رهبری او پراکنده نشوید که هلاک شده و دینتان تباه می گردد . این را هم بدانید که شما او را پس از امروز نخواهید دید، تا اینکه زمانی دراز بگذرد . بنابراین از نایب او، عثمان بن سعید ، اطاعت کنید .
بدین شکل امام یازدهم، ضمن تصریح به واقع شدن غیبت کبری ، امام مهدی را به جماعت شیعیان معرفی و استمرار سلسله ولایت را اعلام داشت .
حضرت مهدی (عج) پنهان می زیست تا پدر بزرگوارش حضرت امام حسن عسکری (ع) در روز هشتم ماه ربیع الاول سال ??? هجری دیده از جهان فرو بست . در این روز بنا به سنت اسلامی ، می بایست حضرت مهدی بر پیکر مقدس پدر بزرگوار خود نماز گزارد تا خلفای ستمگر عباسی نتوانند جریان امامت را تمام شده اعلام و یا بدخواهان آن را از مسیر اصلی منحرف کنند و وراثت معنوی و رسالت اسلامی و ولایت دینی را به دست دیگران سپارند .
در این زمان مردم دیدند کودکی چون خورشید تابان با شکوه هر چه تمامتر از سرای امام بیرون آمد، جعفر کذاب عموی خود را که آماده نماز گزاردن بر پیکر امام بود به کناری زد و بر بدن مطهر پدر نماز گزارد .
بیرون آمدن حضرت مهدی و نمازگزاران آن حضرت همه جا منتشر شد . کارگزاران و مأموران معتمد عباسی به خانه امام حسن عسکری هجوم بردند، اما هر چه بیشتر جستند کمتر یافتند و در چنین شرایطی بود که برای بقای حجت حق تعالی، امر غیبت امام دوازدهم پیش آمد و جز این راهی برای حفظ جان آن " خلیفه خدا در زمین " نبود ، زیرا ظاهر بودن حجت حق و حضورش در بین مردم همان بود و قتلش همان .
مشیت و حکمت الهی چنین بود که آن حضرت را از نظرها پنهان نگهدارد، تا دست دشمنان از وی کوتاه گشته و واسطه فیوضات ربانی بر اهل زمین سالم بماند . اما صورت حجت خدا هرچند آشکار نیست ، اما انوار هدایتش از پس پرده غیبت راهنمای موالیان و دوستانش است.
مدت غیبت صغری بیش از هفتاد سال بطول نینجامید که در این مدت نایبان خاص ، به محضر حضرت مهدی (عج) می رسیدند و پاسخ نامه ها و سؤالات را به مردم می رساندند . نایبان خاص که افتخار رسیدن به محضر امام را داشته اند، چهار تن بودند که به " نواب خاص " یا "نواب اربعه" معروفند .
غیبت کبری که بعد از صغری آغاز شد دوران امتحان و سنجش ایمان و عمل مردم است .
در هیچ دوره ای پیوند امام با مردم گسیخته نشده است . اکنون نیز که دوران نیابت عامه است ، عالم بزرگی که دارای همه شرایط فقیه و دانای دین بوده و نیز شرایط رهبری را دارد ، در رأس جامعه قرار می گیرد و مردم به او مراجعه می کنند و او صاحب " ولایت شرعیه " است به نیابت از حضرت مهدی (عج) .


م.ر.ا ::: سه شنبه 87/5/1::: ساعت 12:0 صبح

 
 

منطقه‌ رباط ترک با ویژگی‌های‌ طبیعی‌ و غنای‌ گیاهی‌ و جانوری‌‏‎ خاص‌ خود ، در میان‌ مناطق‌ ‎از بهترین‌ زیستگاه‌های‌ حفاظت‌ شده‌ آهو به‌ شمارمی‌رود‏‎ علی‌رغم‌ پایین‌ بودن‌ نزولات‌ جوی‌ و به‌ تبع‌ آن‌ کمبود میزان‌ آبهای‌ سطحی‌ و‏‎ زیرزمینی‌ که‌ آن‌ را در رده‌ اکوسیستم‌های‌ خشک‌ و بیابانی‌ قرار داده‌ ، پوشش‌ زنده‌‏‎ .بسیار غنی‌ و وضعیت‌ نسبتا متعادلی‌ دارد‏‎
زیست‌های‌ این‌ منطقه‌ در واقع‌ اساسی‌ترین‌ حلقه‌ زنجیره‌ غذایی‌ و منشا حیات‌‏‎ کوهستان‌ها و ارتفاعات‌ و دشت‌های‌ هموار ، با وجود‏‎.‎سیستم‌ به‌ شمار می‌آیند‏‎ انواع‌ مختلف‌ و تراکم‌ نسبتا مناسب ، زیستگاه‌های‌ بسیار ارزشمندی‌ را برای‌‏‎ .گونه‌های‌ مختلف‌ جانوری‌ فراهم‌ آورده‌اند‏‎

موقعیت‌ جغرافیایی‌ منطقه‌‏‎
روستای رباط ترک در شمال‌ استان‌ اصفهان‌ و شهرستان‌ میمه‌،و  جنوب ‌ شهرستان‌ دلیجان‌ ،نیمه‌ جنوبی‌ در‏ مابین‌ دو استان‌ اصفهان‌ و مرکزی‌ ،‌‏‎ شمال آن‌ ‎استان‌ مرکزی‌ شهرستان دلیجان و نیمه‌ جنوبی‌ آن‌ در استان‌ اصفهان‌ و در شرق  گلپایگان و در غرب کاشان  واقع‌ است‌‏‎ .این روستا در 2?0 کیلومتری‌ جنوب غربی‌ استان‌ تهران‌ در کناره‌ جاده‌‏‎ تهران‌ ، در ?0 کیلومتری‌ جنوب غرب شهرستان‌ دلیجان‌ ، و در ??‏‎ کیلومتری‌ شمال‌ غرب شهرستان‌ میمه‌ قرار دارد‏‎ این منطقه‌ در مرکز ایران‌ واقع‌ شده‌ و به‌ ویژه‌ از نظر گیاهان‌ منحصر‏‎ بفرد ، زیستگاه‌های‌ مناسب برای‌ آهوها ، و شرایط موافق‌ برای‌ تکثیر آهو ایران‌ است‌‏‎ و قسمت‌ دیگر جلگه‌ها و همواری‌ها ، که‌ محل‌ زیست‌‏‎:‎قسمت‌ مختلف‌ دارد‏‎ .آهوست‌ ، و دیگری‌ بخش‌ کوهستانی‌ ، محل‌ زیست‌ قوچ‌ و میش‌ و بز‏‎

وضعیت‌ اقلیمی‌‏‎
این منطقه‌ حدودا" با 1900 تا 3000 متر ارتفاع‌ از سطح‌ دریا ، درکل‌ ، در ناحیه‌‏‎ ‎خشک‌ و نیمه‌ کویری‌ استان‌ اصفهان‌ و استان‌ مرکزی‌ قرار گرفته‌ است‌‏‎ مقدار بارش‌‏‎.‎متوسط بارندگی‌ سالانه‌ این‌ منطقه‌ حدود 250 تا 300 میلیمتر است‌‏‎ در فصل‌های‌ مختلف‌ سال‌ متفاوت‌ بوده‌ و بیشترین‌ بارش‌ در فصل‌ زمستان‌ به‌‏‎ به‌ دلیل‌ اختلاف‌ ارتفاع‌ و‏‎.‎صورت‌ برف‌ و کمی‌ باران‌ در فصل‌ پائیز و بهار می‌باشد‏‎ پستی‌ و بلندی‌ها و همواری‌های‌ شوره‌زار میزان‌ درجه‌ حرارت‌ نقاط مختلف‌ با‏‎ در تابستان‌ آب و هوای‌ منطقه‌ به‌خصوص‌ در دامنه‌ کوهها و‏‎.‎هم‌ تفاوت‌ دارد‏‎ منطقه‌ حفاظت‌ شده‌ دارای‌‏‎.‎منطقه‌ کوهستانی‌ آن‌ معتدل‌ و خنک‌ می‌باشد‏‎ همواری‌هایی‌ آبرفتی‌ ، زمین‌های‌ شوره‌زار ، تپه‌ ماهور و کوههای‌ بلند و مرتفع‌‏‎ در این‌ منطقه‌ چهار شوره‌زار ، چشمه‌های‌ آب شور و گیاهان‌ شورپسند‏‎.‎می‌باشد‏‎ سطح‌ عمده‌ شوره‌زارها را جنگلهای‌ متراکم‌ درختان‌ گز و گیاهان‌‏‎.‎دیده‌ می‌شود‏‎ نی‌ پوشانده‌ و بدین‌ صورت‌ ، محیط بسیار مناسب و مساعدی‌ برای‌ زیستگاه‌ آهو‏‎ .فراهم‌ آورده‌ است‌‏‎

حیات‌ وحش‌ جانوری‌ و گیاهی‌ منطقه‌‏‎
این‌ منطقه‌ بهترین‌ زیستگاه‌ آهو در ایران‌ است‌ که‌ برای‌ رشد ، تکثیر و‏‎ در این‌ منطقه‌ ، علاوه‌ بر آهو ،‏‎‎جلوگیری‌ از انقراض‌ آهوها اختصاص‌ یافته‌ است‌‏‎ قوچ‌ ، میش‌ ، کل‌ ، بز و سایر وحوش‌ یافت‌ می‌شوند ، ولی‌ در اصل‌ به‌ سبب وجود‏‎ .آهو اهمیت‌ یافته‌ است‌‏‎

پستانداران‌ منطقه‌ حفاظت‌ شده‌‏‎ 
 

Gazella subgutturosa ..................................................... آهو‏‎-‎‎‏‏1‏‎
Ovis orientalis ............................................................... قوچ‌‏‎-‎‎‏‏2‏‎
Capra aegagrus ........................................................... پازن‌‏‎-‎‎‏‏3‏‎
Canis aureus ............................................................. شغال‌‏‎-‎‎‏‏4‏‎
Vulpes vulpes ............................... (روباه‌ قرمز‏‎)‎ روباه‌ معمولی‌‏‎-‎‎‏‏5‏‎
Sus scrofa .................................................................... گراز‏‎-‎‎‏‏6‏‎
Lepus capensis ........................................................ خرگوش‌‏‎-‎‎‏‏7‏‎
Hemiechinus auritus .................................. خارپشت‌ گوش‌ بلند‏‎-‎‎‏‏8‏‎
Panthera pardus ........................................................... پلنگ‌‏‎-‎‎‏‏9‏‎
Acinonyx jubatus .................................................... یوزپلنگ‌‏‎-‎‎‏‏10‏‎
Felis margarita .................................................. گربه‌ شنی‌‏‎-‎‎‏‏11‏‎
Otocolobus manul .............................................. گربه‌ پالاس‌‏‎-‎‎‏‏12‏‎
Hyaena hyaena .......................................................... کفتار‏‎-‎‎‏‏13‏‎
Canis lupus ................................................................ گرگ‌‏‎-‎‎‏‏14‏‎
Hystrix indica ............................................................. تشی‌‏‎-‎‎‏‏15‏‎
Martes foina .............................................................. سمور‏‎-‎‎‏‏16
Meles meles ............................................................. رودک‌‏‎-‎‎‏‏17‏‎‏‎


آهوهای‌ منطقه‌‏‎
آهوهای‌ این منطقه‌ دو دسته‌اند‏‎ آهوهای‌ بومی‌ همیشگی‌ که‌ در شوره‌زار و جلگه‌های‌ منطقه‌ زاد و ولد
می‌کنند‏‎
آهوهای‌ مهاجر که‌ از اوایل‌ مهرماه‌ و حدود پایان‌ فصل‌ برداشت‌ محصولات‌‏‎-‎‎‏‏‎کشاورزی‌ به‌ این‌ منطقه‌ می‌آیند‏‎
در بعضی‌ سالها ، به‌ دلیل‌ ریزش‌ برف‌ سنگین‌ و سرمای‌ شدید آهوها به‌ سمت‌‏‎ .شهرها و روستا مهاجرت‌ می‌کنند و صید می‌شوند‏‎

قوچ‌ و میش‌‏‎
قوچ‌ ومیش‌هایی‌ که‌ در این‌ منطقه‌ دیده‌ می‌شوند عبارتنداز‏‎ :
مهاجرت‌ قوچ‌ و قوچ‌ ارمنی‌ ، که‌ در کوهستان‌های‌ شمالی‌ منطقه‌ به‌ سر می‌برند میش‌های‌ ارمنی‌ از منطقه‌ حفاظت‌ شده‌ اشترانکوه‌ واقع‌ در استان‌ لرستان‌ است‌ که‌‏‎ . قوچ‌ اصفهانی‌ ، که‌ از طریق‌ ارتفاعات‌ دهق‌ و علویجه‌ از پناهگاه‌های‌ قامشلو ، همه‌ ساله‌ از اوایل‌ پائیز آغاز می‌شود‎ .علویجه‌ و موته‌ به‌ کوهستان‌های‌ جنوبی‌ منطقه‌ ‌ رفت‌ و آمد می‌کنند‏‎ علت‌ جدایی‌ این‌ دو قوچ‌ دشت‌ وسیعی‌ است‌ که‌ در وسط منطقه‌ قرار دارد بدین‌‏‎ ترتیب در ارتفاعات‌ غرب و شمال‌ غرب اکثر قوچ‌ها و میش‌ها از گونه‌ ارمنی‌ بوده‌ و در‏‎ قوچ‌ و میش‌ ارمنی‌ در بخش‌‏‎ ارتفاعات‌ جنوبی‌  اکثرا از زیرگونه‌ اصفهانی‌اند‏‎. شمال‌ منطقه‌ غرب و شمال غرب‌ جمعیت‌ نسبتا قابل‌ توجهی‌ دارد ، بطور کلی‌ قوچ‌ و میش‌ و کل‌‏‎ و بز بهتر از آهو جمعیت‌ خود را در منطقه‌ء  حفظ کرده‌اند‏‎

کل‌ و بز‏‎
جمعیت‌ این زیستگاه‌ کل‌ و بز با زیستگاه‌ قوچ‌ و میش‌ تقریبا مشترک‌ است‌‏‎ این گونه‌ در منطقه‌ کمتر از قوچ‌ها و میش‌هاست‌ و بیشتر در ارتفاعات‌ منطقه‌ و به‌ طور‏‎ پراکنده‌ در گروه‌های‌ 2 تا 15 راسی‌ مشاهده‌ می‌شوند‏‎.

پرندگان‌ منطقه‌‏‎
منطقه‌ رباط ترک، به‌ دلیل‌ وجود کوه‌ها ، دشت‌های‌ استپی‌ و نیمه‌‏‎ کویری‌ ، شوره‌زارها ، جنگل‌های‌ درخت‌ گز ، و چشمه‌های‌ زیاد ، به‌ نظر باید‏‎ پرندگان‌ متنوعی‌ داشته‌ باشد ، ولی‌ به‌ سبب تابستان‌های‌ گرم‌ و خشک‌ و زمستان‌‏‎ بسیار سرد آن‌ ، امکان‌ زیست‌ پرندگان‌ در این‌ منطقه‌ بسیار کم‌ است‌ ، لذا فقط بعضی‌‏‎ پرندگان‌ مهاجر در مسیر مهاجرت‌ خود در این‌ منطقه‌ توقف‌ کوتاهی‌ می‌کنند‏‎
از پرندگان‌ مهاجرمنطقه‌ می‌توان‌ از پلیکانها ، غازها ، انواع‌ اردکها و مرغابی‌ها‏‎ نام‌برد که‌ این‌ پرندگان‌ هنگام‌ مهاجرت‌ زمستانه‌ و بهاره‌ خود در مسیر حرکتشان‌‏‎ .مدتی‌ در منطقه‌ به‌ خصوص‌ اطراف‌ رودخانه‌ شور رباط ترک‌ ، توقف‌ می‌کنند‏‎

 
پرندگان‌ بومی‌ منطقه‌‏‎
کوهستانهای‌ منطقه‌ امن‌ ، به‌ علت‌ نبود تردد دام‌ و رفت‌ و آمد مردم‌ روستاها ، ‏‎ بسیار خلوت‌ و آرام‌ بوده‌ و پوشش‌ گیاهی‌ انبوهی‌ از نوع‌ گیاهان‌ دانه‌دار دارند ، لذا‏‎ :بهترین‌ محیط برای‌ پرندگان‌ بشمار می‌روند‏‎ 

Phasianidae .................................. خانواده‌ قرقاول‌‏‎-‎‎‏‏1‏‎
Otididae ........................................... خانواده‌ هوبره‌‏‎-‎‎‏‏2‏‎
Corvidae ............................................ خانواده‌ کلاغ‌‏‎-‎‎‏‏3‏‎
Passeridae ................................... خانواده‌ گنجشک‌‏‎-‎‎‏‏4‏‎
Alaudidae ...................................... خانواده‌ چکاوک‌‏‎-‎‎‏‏5‏‎
Hirundinidae .................................... خانواده‌ پرستو‏‎-‎‎‏‏6‏‎
Coraciidae ....................................... خانواده‌ سبزقبا‏‎-‎‎‏‏7‏‎
Columbidae ....................................... خانواده‌ کبوتر‏‎-‎‎‏‏8‏‎
Pteroclidae ........................................ خانواده‌ کوکر‏‎-‎‎‏‏9‏‎
Sturnidae .......................................... خانواده‌ سار‏‎-‎‎‏‏10‏‎
Strigidae ........................................... خانواده‌ جغد‏‎-‎‎‏‏11‏‎
Motacillidae ............................ خانواده‌ دم‌ جنبانک‌‏‎-‎‎‏‏12‏‎
Accipitridae ................................... خانواده‌ لاشخور‏‎-‎‎‏‏13‏‎
Ardeidae ....................................... خانواده‌حواصیل‌‏‎-‎‎‏‏14‏‎
Meropidae ................................ خانواده‌ زنبور خور‏‎-‎‎‏‏15‏‎
Upupidae ........................................ خانواده‌ هدهد‏‎-‎‎‏‏16‏‎
Sylviidae ......................................... خانواده‌ سسک‌‏‎-‎‎‏‏17‏‎
Fringillidae ......................................... خانواده‌ سهره‌‏‎-‎‎‏‏18‏‎

از حیوانات گربه سیاه‌ و‏‎ گربه‌ پلنگی‌ بزرگ‌ ، گربه‌ خاکستری‌‏‎:‎سایر پستاندارن‌ منطقه‌ عبارتند از‏‎ ،‏‎(راه‌ راه‌‏‎)‎ ، گربه‌ سیاه‌ و بزرگ‌ ، روباه‌سیاه‌ ، روباه‌ زرد و سیاه‌ ، روباه‌ سفید‏‎(‎سفید‏‎ همچنین‌ نوعی‌‏‎.‎گرگ‌ سیاه‌ ، گرگ‌ خاکستری‌ ، گورکن‌ خاکستری‌ ، خارپشت‌ سیاه‌‏‎ .سنجاب نیز دیده‌ شده‌ است‌‏‎ 


پوشش‌ گیاهی‌ منطقه‌‏‎
منطقه‌ رباط ترک به‌ دلیل‌ وسعت‌ زیاد و وجود خاکهای‌ گوناگون‌ و ارتفاع‌ زیاد و آب‏‎ و هوای‌ متغیر خود ، گیاهان‌ فراوانی‌ دارد ، به‌ طوری‌ که‌ حدود 700 گونه‌ گیاه‌‏‎ بعضی‌‏‎.‎شناسایی‌ شده‌ که‌ حدود 270 گونه‌ از آنها گیاهان‌ دارویی‌ می‌باشد‏‎ از گیاهان‌این‌ منطقه‌ در سایر نقاط ایران‌ دیده‌ نمی‌شود و جز گیاهان‌ نادر‏‎ ایران‌اند ، اما به‌ علت‌ عدم‌ حفاظت‌ کافی‌ و کم‌ توجهی‌ ، در حال‌ انقراض‌‏‎ از نظرتقسیمات‌ کلی‌ گسترش‌ گیاهی‌ ، قسمت‌ اعظم‌ منطقه‌‏‎.‎و نابودی‌اند‏‎ ، به‌خصوص‌ جلگه‌ها و ارتفاعات‌ پایین‌ آن‌ جز جامعه‌ استپی‌‏‎ محسوب می‌شود که‌ در داخل‌ این‌ جامعه‌ اجتماع‌‏‎Artemisia-Astragalus .نباتی‌شور و نمکزار به‌ طور پراکنده‌ به‌ چشم‌ می‌خورد‏‎ :پوشش‌ نباتی‌ منطقه‌ به‌ ترتیب طبقه‌بندی‌ زیر مورد مطالعه‌ قرار گرفت‌‏‎

به‌ طور کلی‌ در منطقه‌ اثری‌ از هیچگونه‌ درخت‌‏‎:‎ درخت‌ و درختچه‌‏‎ جنگلی‌ نیست‌ ولی‌ سه‌ ناحیه‌ در داخل‌ منطقه‌ ، درختچه‌های‌ گز دارند که‌ جنگلهای‌‏‎ در منطقه‌ تعدادی‌ از‏‎.کوچکی‌ از درختچه‌های‌ گز و اشک‌ تشکیل‌ می‌دهند‏‎ :درختچه‌ها به‌ طور پراکنده‌ در کوهستان‌ها و همواری‌ها قرار دارند ، از جمله‌‏‎ 

Amygdalus sp ........................................................ گونه‌ای‌ بادام‌‏‎
Pistacia sp ............................................................ گونه‌ای‌ پسته‌‏‎
Rhamnus sp ............................................... گونه‌ای‌ سیاه‌ تنگرس‌‏‎
Zygophyllum sp ...................................................... گونه‌ای‌ قیچ‌‏‎
Amygdalus lycioides ...................................................... تنگرس‌‏‎
Tamarix ramosisima ................................................. گز پرشاخه‌‏‎
Pteropyrum olivieri .................................................. پرند تهرانی‌‏‎
Ficus carica .................................................................... انجیر‏‎
Amygdalus eburnea ................................................. بادام‌ عاجی‌‏‎
Fraxinus rotundifolia ...................................... بان‌ گنجشک‌ اراکی‌‏‎


اکثر این‌ درختان‌ و درختچه‌ها در ارتفاعات‌ به‌ صورت‌ پراکنده‌ به‌ چشم‌‏‎ هستند که‌ در‏‎Amygdalus می‌خورند و بیشترشان‌ باقی‌ مانده‌ جامعه‌ کلیماکس‌‏‎ .گذشته‌ قسمتی‌ از ارتفاعات‌ منطقه‌ را می‌پوشانده‌ است‌‏‎
 

Colchicum specoisum ..................................... گل‌ حسرت‌ زیبا‏‎
Cichorium intybus. ..................................................... کاسنی‌‏‎
Papaver floribundum ........................................ خشخاش‌ پرگل‌‏‎
Tulipa silvestris. ....................................................... لاله‌ زرد‏‎
Euphorbia myrsinites ..................................... فرفیون‌ فرانسوی‌‏‎
Fumaria vaillantii .............................................. شاه‌تره‌ ایرانی‌‏‎
Anchusa azurea ............................................... گاوزبان‌مصری‌‏‎
Alhagi persarum .............................................. خارشتر ایرانی‌‏‎
Lepidium latifolium ........................................ ترتیزک‌ برگ‌ پهن‌‏‎
Cerastium inflatum .......................................... دانه‌ مرغ‌ متورم‌‏‎
Veronica anagalis ................................................. سیزاب آبی‌‏‎
Eruca sativa ................................................................ منداب‏‎
Fritillaria olivieri .......................................... لاله‌ واژگون‌ الوندی‌‏‎
Tulipa chrysantha ............................................... لاله‌ هفت‌ رنگ‌‏‎
Stachys inflata ............................................... سنبله‌ای‌ ارغوانی‌‏‎



گونه‌های‌ بوته‌ای‌ عبارتند از‏‎:‎ بوته‌ها‏‎ 

Artemisia herba-alba ....................................... درمنه‌ صخره‌ای‌‏‎
Ephedra intermedia .............................................. ارمک‌ میانه‌‏‎
Daphne angustifolia .......................................... دافنه‌ زاگرسی‌‏‎
Ziziphora tenuir ......................................................... کاکوتی‌‏‎
Ebenus stellata ......................................................... جوسیخ‌‏‎



گونه‌های‌ پهن‌ برگ‌ مهم‌ اعم‌ از یک‌‏‎:‎(فوربها‏‎) گیاهان‌ علفی‌ پهن‌ برگ‎‎‏‏3‏‎ ساله‌ و چند ساله‌ عبارتند از‏‎ 
 

Noaea mucronata .......................................... خارکو ، شوخ‌‏‎
Peganum harmala .................................................. اسفند‏‎
Cousinia sp .............................................. گونه‌ای‌ هزارخار‏‎



گندمیان‌‏‎
تعداد گندمیان‌ در مقایسه‌ با فوربها فوق‌العاده‌ کم‌ است‌ و گونه‌های‌ موجود نیز‏‎ گندمیان‌ موجود‏‎.‎غالبا از نوع‌ یکساله‌اند که‌ از نظر علوفه‌ای‌ ارزش‌ چندانی‌ ندارد‏‎ :عبارتند از‏‎ 
 

Stipa barbata                                                       استپی‌ ریش‌دار‏‎
Agropyrom intermedium ..........................      چمن‌ گندمی‌ میانی‌‏‎
Puccinella distans .............................................. سیاه‌ ناوافشان‌‏‎
Aeluropus littoralis ......................................... چمن‌ شورساحلی‌‏‎


نقش‌ گیاهان‌ و انسان‌ در رباط ترک

با توجه‌ به‌ اینکه‌ منطقه‌ رباط ترک‌ جزو مناطق‌ استپی‌ و نیمه‌ کویری‌ ایران‌‏‎ است‌ و در داخل‌ و اطراف‌ آن‌ تعداد زیادی‌ روستا وجود دارد ، چرای‌ بی‌رویه‌ ، ‏‎ تعداد بسیار زیاد دام‌ نسبت‌ به‌ ظرفیت‌ منطقه‌ ، تخریب زیستگاه‌ها و تبدیل‌ آنها به‌‏‎ اراضی‌ کشاورزی‌ ، استخراج‌ و بهره‌برداری‌ از معادن‌ سنگ‌ ، جاده‌ سازی‌ زیاد و‏‎ اگر روند نابودی‌‏‎.‎کنترل‌ نشده‌ باعث‌ شده‌ که‌ مراتع‌ زیادی‌ تخریب و نابود شود‏‎ پوشش‌ گیاهی‌ منطقه‌ بدین‌ ترتیب پیش‌ برود یقینا اکثر گونه‌های‌ گیاهی‌ و‏‎ تنها بادرک‌ رابطه‌ و وابستگی‌ بین‌‏‎.جانوری‌ منطقه‌ نابود و منقرض‌ خواهند شد‏‎ خاک‌ ، اقلیم‌ ، گیاهان‌ ، حیوانات‌ و انسان‌ است‌ که‌ زندگی‌ در مناطق‌ خشک‌ ممکن‌‏‎ .می‌شود‏‎ دامهای‌ منطقه‌ همه‌ ساله‌ پوشش‌ خوش‌خوراک‌ را به‌ مصرف‌ رسانده‌ و مقدار آنها‏‎ در نتیجه‌ گیاهان‌ خوش‌خوراک‌ ناپدید می‌شوند و‏‎.‎را به‌ صفر یا حداقل‌ می‌رسانند‏‎ .خوراکی‌ جهت‌ تغذیه‌ حیات‌ وحش‌ باقی‌نمی‌ماند‏‎ با توجه‌ به‌ مطالعات‌ انجام‌ شده‌ و شناختی‌ که‌ از وضعیت‌ فون‌ و فلور منطقه‌ حاصل‌‏‎ شده‌ است‌ بخش‌هایی‌ از این‌ منطقه‌ از نظر رستنی‌ها ، که‌ نقش‌ بسیار اساسی‌ در‏‎ تعادل‌ اکوسیستم‌ منطقه‌ دارد ، به‌ ویژه‌ از نظر میزان‌ تراکم‌ ، انواع‌ گونه‌های‌ موجود ، ‏‎ پوشش‌ ، پراکندگی‌ و عوامل‌ ضروری‌ دیگر ، وضعیت‌ مناسبی‌ ندارد و در نتیجه‌ اثر‏‎ سو برحیات‌ وحش‌ جانوری‌ منطقه‌ و انسجام‌ زنجیره‌های‌ غذایی‌ دارند ، که‌ با‏‎ ترمیم‌ و احیای‌ آنها با گونه‌های‌ سازش‌ یافته‌ و غالب منطقه‌ و در نتیجه‌ ارتقا‏‎ بهبود کیفیت‌ اکوسیستم‌ موجود می‌توان‌ قسمت‌ عمده‌ای‌ از مشکلات‌ منطقه‌ را‏‎ مرتفع‌ کرد ، در ضمن‌ باید با اقدامات‌ مذکور ، این‌ سیستم‌ زنده‌ تا رسیدن‌ به‌ شرایط‏‎ .کلیماکس‌ هدایت‌ شود و سپس‌ حفاظت‌های‌ اصولی‌ و مستمر از آنها به‌ عمل‌ آید‏‎

 


م.ر.ا ::: سه شنبه 87/5/1::: ساعت 12:0 صبح

 

وظیفه اصلی خبرنگاران رسانه ها انعکاس مسایل و مشکلات مردم است.

 

وظیفه اصلی خبرنگاران رسانه ها انعکاس مسایل و مشکلات مردم است. اما گاه این مشکلات، به مسایلی روزمره تبدیل می شود که از نگاه مسوولا ن پنهان می ماند و از فرط تکرار، گاه حتی برای مردمی هم که با این مشکلا ت مواجه هستند به موضوعی عادی بدل می شود. نمونه آن عادت مردم برای ایستادن در صف است تا حق خود را بگیرند. آن هم صف هایی طولا نی و بی انتها که همیشه هم همه مردم به آ نچه که حقشان است نمی رسند و همواره هستند افرادی که دست از پا درازتر بدون آن که به مقصود خود برسند بازمی گردند.
نمونه ساده و پیش پا افتاده اش صف هایی است که برای خرید شیر یارانه ای تشکیل می شود. به راستی چرا عده ای از اقشار آسیب پذیر جامعه که توان خرید شیرهای پاکتی گران قیمت را ندارند باید ساعت ها در صف بایستند تا دو عدد شیر یارانه ای نایلونی خریداری کنند؟ حال بگذریم از کیفیت پایین اغلب این شیرهای نایلونی که گویا آب با آن مخلوط شده است.
اما گاهی اوقات مشاهده این صف ها دردناک تر و تاسف برانگیزتر است. زمانی که دولت از مردم دعوت می کند تا برای گرفتن حق خود ساعت ها در صف بمانند; در حالی که راه های ساده تری هم برای توزیع امکانات بین مردم وجود دارد. نمونه آن را طی هفته های اخیر در مورد تحویل فرم پرداخت نقدی یارانه ها و نیز ارائه تفاضا برای دریافت کالا برگ شاهد هستیم.
در مورد دریافت کالا برگ که وزیر محترم رفاه پیشنهاد کرده بود آنهایی که نیازی ندارند کالا برگ دریافت نکنند، این صف های طولا نی و ازدحام های ناراحت کننده ملموس و محسوس است. مردم باید حداقل یک روز - که اغلب بیش از یک روز هم می شود- از کار و زندگی خود بزنند و در ازدحام شدید دفاتر منتخب پستی بایستند و ساعت ها معطل شوند تا شاید برای دریافت کالا برگ امیدوار شوند. آنهایی که وضع زندگی خوبی دارند نیازی به ایستادن در صف ها ندارند اما اقشار ضعیف جامعه چاره ای ندارند جز آن که در صف بایستند تا حق اندک خود را در قالب کالا برگ ها دریافت کنند. اگر برخی مسوولا ن محترم از این صف ها و ازدحام خبر ندارند می توانند همین امروز به یکی از دفاتر منتخب پستی در تقاطع خیابان آزادی و آذربایجان یا چهارراه لشگر یا دفتر دیگری مراجعه کنند و ببینند که مردم برای دریافت چند کالا برگ چه عذابی می کشند. امروز آخرین مهلت دریافت کالا برگ برای خانوارهای یک تا سه نفره است. جالب است که اغلب خانوارهای ایرانی به ویژه در شهرهای بزرگ ? و ? نفره هستند و آن وقت همراه با خانوارهای یک نفره همگی باید همزمان با هم مراجعه کنند. این ازدحام ها، وقتی برنامه ریزی ضعیف مسوولا ن را بیشتر به رخ می کشد که بدانیم این روزها افرادی که در مراحل قبلی موفق به دریافت کالا برگ نشده اند به دفاتر مربوطه مراجعه می کنند.
برنامه ریزی آن قدر دقیق بود که از فرط ازدحام عده ای از متقاضیان را حتی به داخل دفاتر پستی هم راه نمی دهند.
البته این همه ماجرا نیست. برای ارائه اطلا عات مورد نیاز برای دریافت نقدی یارانه ها هم چنین مصیبتی وجود دارد. فرم هایی که تکمیل آن با ابهامات متعددی مواجه است و مشخص نیست با چه کارشناسی دقیقی طراحی و تدوین شده که این همه ابهام دارد و تکمیل و ارائه آنها در ازدحام مراکز مربوطه ساعت ها وقت مردم را می گیرد. چرا چون مردم می خواهند حق خود را در قالب یارانه ها دریافت کنند.
اما به راستی چه قدر برای مردمی که اغلب از اقشار آسیب پذیر جامعه هستند و نیاز مبرمی هم به کالا برگ ها و هم به یارانه ها دارند ارزش قائل شده ایم که آنها برای دریافت حق خود یک روز تمام- یا بیشتر - از کار و زندگی خود نیفتند، در صف های طولا نی معطل نشوند و در ازدحام دفاتر پست، از شدت فشارهای جسمی و روانی، درگیری لفظی و گاه فیزیکی با یکدیگر پیدا نکنند؟
امیدوارم این نوشته را حمل بر سیاه نمایی و نفی عملکرد مثبت دولت نهم نکنند. اعتقاد شخصی من (و بازهم تاکید می کنم باور خصوصی و نه موضع روزنامه) این است که اقدام دولت نهم برای نقدی کردن یارانه ها، اقدامی صحیح است که سال ها پیش و در دولت های گذشته باید به اجرا درمیآمد و بدین جهت شجاعت دولت نهم را باید ستود. حتی در شرایطی که عده ای پرداخت نقدی یارانه ها را به یک سال پایانی فعالیت دولت مرتبط می دانند و اقدامی تبلیغاتی ارزیابی می کنند، برداشتن گام اول به خودی خود مثبت و امیدوارکننده است اما آیا جمعآوری اطلا عات برای پرداخت نقدی یارانه ها، صرفا از همین راه امکان پذیر بود و نمی شد از شیوه دیگری همچون سرشماری عمومی از نوع پیشرفته تر یا روش های مشابه- برای جمعآوری اطلا عات استفاده کرد تا هم شان مردم حفظ شود و هم وقت آنها در صفها تلف نشود؟
آقای رییس جمهور! جنابعالی که همواره بر حفظ حقوق مردم و استقرار عدالت در جامعه تاکید کرده اید آیا از بی عدالتی هایی که در صف های دریافت کالا برگ یا ارائه اطلا عات لا زم برای پرداخت نقدی یارانه ها در حق مردم وارد می شود خبر دارید؟ مسوولا ن ذی ربط تحت امر شما در این مورد چه کرده اند؟ آیا این گونه برخوردها با مردم صحیح است؟


م.ر.ا ::: سه شنبه 87/5/1::: ساعت 12:0 صبح


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 2
بازدید دیروز: 1
کل بازدید :38624

>> درباره خودم <<
رباط ترک  (ROBATTOR) (ROBATETOR)
م.ر.ا
روستایی در انتهای استان مرکزی و ابتدای استان اصفهان0 آب و هوای کویری تابستانها در روز هوا گرم و سوزان و شبها نسبتا" خنک و زمستانهای سرد و یخبندان و برفی. تلفن اطلاعات 08664373333

>>لوگوی وبلاگ من<<
رباط ترک  (ROBATTOR) (ROBATETOR)

>>لینک دوستان<<

>>لوگوی دوستان<<







>>فهرست موضوعی یادداشت ها<<

>>آرشیو شده ها<<

>>اشتراک در خبرنامه<<
 

>>طراح قالب<<

Search Engine Optimization and SEO Tools