سفارش تبلیغ
صبا ویژن
در آغاز سرما خود را از آن بپایید و در پایانش بدان روى نمایید که سرما با تن‏ها آن مى‏کند که با درختان . آغازش مى‏سوزاند و پایانش برگ مى‏رویاند . [نهج البلاغه]
رباط ترک (ROBATTOR) (ROBATETOR)

 گیاه ریواس

گیاه ریواس با برگهای پهن و ساقه بلند و گلهای خوشه ای در ارتفاعات و دامنه های شیب دار رویش دارد. خود ساقه این گیاه بصورت خام به عنوان یک ماده غذایی مطرح است. برگهای آن نیز هم به صورت خام و هم به صورت پخته به عنوان خوراکی مصرف می شود. طعم این گیاه ترش مزه و گس است. داروی خوبی برای بیماریهای دستگاه گوارش از جمله اسهال می باشد.

 این گیاه بخاطر داشتن ویتامینهای C و B و A مورد توجه است. همچنین این گیاه با خاصیتی که دارد لوزالمعده را وادار به ترشح انسولین می کند که دربیماریهای قند خون مورد توجه است.

 زیاده روی در مصرف این گیاه اصولاً یک سری عوارض دارد، از جمله اینکه برای کلیه و مثانه مشکل تراشی   می کند.

 فصل رویش از اواسط اردیبهشت ماه تا اواخر خرداد ماه است. این گیاه سرد است و برای افراد سرد مزاج داروی خوبی نیست.

 

خواص درمانی آویشن

آویشن (در انگلیسی Thymus vulgaris) یکی از شناخته شده ترین گیاهان دارویی است از تیره نعنا . آویشن درختچه‌ای کوتاه و پر شاخه‌است که برگهای نازک و متقابل دارد. دارای گل‌هایی سفید و چتری و منفرد است. گونه‌های مختلفی از آن در کوهستان‌های ایران میروید و نام‌های گوناگونی دارد. از جمله در همدان به آن آزربه و در کوخرد هرمزگان به آن اَوشُه در آذربایجان به آن کهلیک اُتی و در روستای سیور به آوشم می‌گویند.
آویشن در طب سنتی ایران و اروپا، مصرف دارویی دارد. این گیاه علفی و معطر ، دارای خواص دارویی بسیاری است و از آن در صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی استفاده متنوعی می‌شود.. قسمت‌های دارویی این گیاه، سرشاخه‌های آن و برگ خشک شده آن است.
آویشن در طب سنتی
در طب سنتی از این گیاه به عنوان ضد اسپاسم، درمان سیاه سرفه، برونشیت، عفونت ریه، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و برای درمان نفخ و گرفتگی ‌های عضلانی استفاده می‌شود.
آویشن در طب نوین
استفاده امروزی و ثابت شده گیاه آویشن برای درمان آسم، سرفه‌ های خشک مکرر، آمفیزم و برونشیت است. چای دم کرده آن را نیز برای درمان عفونت گوش میانی، نفخ و تهوع استفاده می‌کنند، عصاره آویشن حاوی ماده‌ای به نام «تیمول»است که برای بیماری آسم مفید است. حمام آویشن برای مبتلایان به دردهای عضلانی، مفصلی و روماتیسمی مفید است. ضماد آویشن برای نیش و گزیدگی حشرات موثر است .در حاملگی مصرف این گیاه ممنوع است اما در دوران شیردهی منعی ندارد.
روش مصرف
برای مصرف این گیاه، ? تا ? گرم پودر خشک گیاه را در یک لیوان آب جوش دم کرده (به مدت ?? دقیقه) بریزید. پس از صاف کردن محلول را شیرین کرده و ? بار در روز مصرف شود.
در التهاب حنجره و لوزه ‌ها و برای درمان آفت به صورت غرغره کردن استفاده شود. برای این منظور، یک استکان از پودر گیاه را در چهار استکان آب جوش آهسته به مدت ?? دقیقه جوشانیده و پس از صاف کردن، برای شست وشوی دهان استفاده شود.
فرآورده‌های دارویی مختلفی از این گیاه ساخته شده و به طور گسترده مورد مصرف بیماران قرار می‌گیرد. از فرآورده‌هایی که به تأیید «نظارت بر امور دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» رسیده‌است می‌توان «شربت توسیان»، «قطره توسیگل»، «قطره توسیوین»، «قطره تیم آرتا» و «شربت تیمکس» «شربت تیمیان» و«شربت برونکوتیدی» را نام برد. این فرآورده‌ها، همگی ضد سرفه و خلط آور هستند و ایمنی مصرف آنها در دوران شیردهی و بارداری به اثبات نرسیده‌است.
آویشن عامل تصفیه کننده خوبی بوده و در درمان بیخوابی و امراض جهاز هاضمه مفید است. اگر ? تا ?? گرم اویشن را در یک لیتر ابجوش دم کرده و با کمی عسل به بیماران مبتلا به تنگی نفس و کلیه و مثانه و درد مفاصل و سیاتیک و خونریزیهای رحم و ترشحات غیر طبیعی زنان بدهید در دفع بیماری انها موثر واقع خواهد شد.
آویشن برای جلوگیری از ریزش مو نیز موثر است. 20 گرم اویشن را در یک لیتر آب جوشانده شود و هرچند روز یک بار به سر مابیده شود. ضمنا در خوردن آویشن نباید زیاده روی کرد زیرا باعث بروز البومین در ادرار می‌شود

از خواص زیره سیاه چه می‌دانید؟

مصرف دم کرده زیره سیاه و یا جویدن آن در رفع و کاهش دردهای ناشی از قاعدگی، دردهای روده و بی اشتهایی بسیار مؤثرست. مصرف زیره سیاه یا روغن آن در رفع سوء هاضمه و دل دردهای کودکان و تنگی نفس نیز، کاربرد فراوانی دارد.

دم کرده زیره سیاه همراه با گیاه " اوجی " در رفع اسهال، نفخ و سندرم تحریک پذیری روده مفید است. بررسی ها نشان داد که این گیاه دارای خواص ضد عفونی کنندگی، ضد کرم، ‌ضد تشنج و شل کننده عضلات بوده و مقوی و نیروبخش است؛ بنابراین مصرف آن به افراد دارای مشکلات مذکور توصیه می شود.

گیاه مریم گلی

 گیاه مریم گلی گیاهی با قدمت بسیار طولانی است و در حدود ?000 سال پیش به وجود این گیاه پی برده و از آن استفاده می کرده اند از جمله ابوعلی سینا در کتابهای خود به این گیاه اشاره کرده و خواص آن را برشمرده و تأکید بر مصرف آن کرده است.

 این گیاه ضد درد، آرامش بخش و برای کاهش قند خون استفاده می شود. این گیاه در تمام مناطق معتدله رویش دارد. گلهای سفید زیبایی می دهد، بصورت خوشه ای است و جزء گیاهان معطر و خوشبو است که طعم بسیار تلخی دارد.

 این گیاه آرام بخش و مقوی اعصاب است. همچنین یک داروی ضد عفونی کننده بسیار قوی است. اگر از جوشانده این گیاه بصورت قرقره استفاده شود، جوشهای داخل دهان و بعضاً آفت دهان را درمان می کند.

 همچنین برای زخمهایی که بر اثر واریس به وجود می آید بسیار مؤثر است.

در آنژیم و انواع گلو درد نیز از این گیاه استفاده می شود. از جوشانده این گیاه برای ضماد و جوشهای بدن استفاده می شود. جوشانده غلیظ این گیاه اگر با آب مخلوط شود برای دردهای مفصلی، رماتیسم و حتی راشیتیسم کودکان بسیار مفید و مؤثر است.

 

  گیاه گل گاو زبان

این گیاه در حال حاضر هم به صورت صنعتی کشت می شود و هم به صورت خودرو در طبیعت وجود دارد و یکی از گیاهان مفید و مؤثر برای بعضی از بیماریهاست.

 مصارف دارویی این گیاه بصورت محلی بدین صورت است که گلهای آبی این گیاه را خشک کرده و دم کرده ی آن را مورد استفاده قرار می دهند. در سرماخوردگی به عنوان معرق و افزایش دهنده فشار خون مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این گیاه خاصیت آرام بخشی نیز دارد.

 این گیاه اگر با دو گیاه دیگر مثل سنبله تیو و لیمو امانی دم کرده و خورده شود، برای خانمهای حامله بسیار مفید و تقویت کننده است.

 این گیاه در مورد بیماریهای دستگاه تنفسی و حتی در رابطه با برونشیت، سرفه، زکام و آبریزش بینی می تواند داروی مؤثری باشد.

 این گیاه همچنین ادرارآور و معرق است لذا برای کلیه، مثانه و بطور کلی برای مجاری ادراری داروی مفیدی است.

 این گیاه باعث کاهش تب می شود و در تمام موارد تب مثل سرخک، مخملک، آبله، کهیر و تبهای دیگر می تواند مفید باشد.

 این گیاه در تمام مناطق رویش دارد و دارای چندین گونه است و فصل گل دهی این گیاه از اواسط اردیبهشت ماه تا پایان خرداد ماه است.

 

  گیاه گل نسترن

این گیاه به خاطر ظرافت و عطرش به صورت اهلی در خانه ها پرورش پیدا می کند.

گل نسترن از دسته گلهایی است که موارد درمانی متعددی دارد. خود گل نسترن در عوارض پوستی مورد استفاده قرار می گیرد. از روغن دانه این گیاه به عنوان شاداب کننده پوست و تقویت کننده پیاز مو استفاده می شود. هم گل این گیاه و هم دانه آن منبع ویتامین C است.

 ثمر این گل بعد از ریختنش به صورت گرد و قرمز رنگ پیدا می شود که اصولاً کاربرد دارویی دارد و بیشتر به صورت دم کرده از آن استفاده می شود. همچنین باعث تقویت سیستم دفاعی بدن می شود.

 گل دهی این گیاه از اواسط اردیبهشت شروع می شود و تا آخر پائیز ادامه دارد. نحوه استفاده صحیح از آن بدین گونه است که بعد از چیدن، گلها باید در جای مناسبی خشک شوند تا بو، عطر و خاصیت دارویی آن از بین نرود و اگر قرار است که بعد از ریختن گلبرگها از دانه این گیاه استفاده شود باید ناخالصی های آن را از بین برد و بصورت خالص مورد استفاده قرار داد.

  گیاه نعناع

نعناعی که به عنوان سبزی خوردن مصرف می کنیم با نعناعی که به صورت خودرو در کوه می روید متفاوت است. البته از نظر شکل ظاهری تقریباً شبیه هم هستند و از نظر بو، طعم و مزه تقریباً نزدیک به هم هستند ولی از نظر موارد درمانی آنچه که در کوه می روید غنی تر و مؤثر تر است.

 البته خوردن نعناعی که پرورش داده می شود و به عنوان سبزی خوردن مورد استفاده قرار می گیرد با غذای روزانه مخصوصاً غذای ظهر توصیه می شود.

 در مواردی که ناراحتیهای معده وجود دارد این نعناع تازه و تمیز نه تنها معده را ناراحت نمی کند بلکه درمان کننده ی ناراحتی معده هم می باشد.

 اصولاً اگر ما همراه غذا از سبزیهای تازه به خصوص سبزیهایی که رویش آنها به صورت خودرو می باشد استفاده کنیم قطعاً نتایج خوبی خواهیم داشت.

 نعناع کوهی یا نعناع فِری از نظر کاربرد و خواص از نعناع معمولی که به صورت کشت استفاده می شود بسیار عالی تر، قوی تر و مؤثرتر است. این داروی گیاهی برای موارد سیستمهای عصبی مثل بیخوابی، کم خوابی و ناراحتیهای شبانه یک داروی موثر است. ضد اضطراب، ضد هیستری و همچنین مقوی معده است و همچنین برطرف کننده ناراحتیهای معده و روده به صورت اعم از گازهای روده و معده و چه ترش کردن و آرغ زدن می باشد.

 همچنین این گیاه داروی خوبی برای سکسکه است و با خوردن یک مقدار خشک این دارو سکسکه می تواند مهار و کنترل شود.

 این گیاه در دامنه ها و در ارتفاعات متوسط رویش دارد. بو و عطر بسیار نافذی دارد و در کرمهایی که برای پوست ساخته می شود مورد استفاده قرار می گیرد.

 این گیاه، گلهای ریز و آبی رنگی دارد و قسمتهای مورد استفاده این گیاه، گل، برگ و ساقه آن است.

گیاه گل پروانه (گل ارغوانی)

این گل انواع مختلفی دارد و زیستگاه آن در دشت و کمی هم در ارتفاعات متوسط و پایین است. بوی عطر خوبی دارد و نوش خوبی برای زنبور عسل است.

 کاربرد درمانی آن در موارد ناراحتیهای تنفسی به خصوص سرفه و برونشیت و آسم و حتی از نوع ناراحتیهای تنگی نفس می باشد و بازدهی آن بسیار عالی است.

 در خارج از دم کرده و جوشانده ی این گیاه برای شستشو استفاده می شود.

این گیاه می تواند جراحات و زخمهای سطحی را درمان کند و به خاطر ماده خوشبو و نعناع مانندی که مُنتل هست و در آن وجود دارد در موارد سوختگی از این گیاه استفاده می شود.

 نوع دیگر گل ارغوانی از نظر درمانی همان خواص را دارد ولی از نظر ظاهر متفاوت است. این گل ضمن اینکه گلهای قرمز و ارغوانی رنگی دارد درون آن گلهای آبی رنگی هم مشاهده می شود که این گلهای آبی رنگ از داخل گلهای قرمز رنگ بیرون می آید.

 گیاه گل ختمی

گل ختمی انواع مختلفی دارد که هر کدام رنگهای متفاوتی دارند از جمله زرد، قرمز، بنفش و سفید.

 ختمی هایی که گل سفید دارند کاربرد درمانی بیشتری دارند. گل ختمی از اواسط خرداد تا اواخر پاییز گل دارد.

 موارد درمانی آن بیشتر برگ و گل این گیاه است. گل این گیاه را به صورت درمانی برای ناراحتی های تنفسی مثل آسم، برونشیت و سرفه به کار می برند. در ناراحتیهای نادر آسم پودر کرده این گیاه باعسل کاربرد موثری دارد. این گیاه همچنین در عفونت های ریوی جوابگوی خوبی است.

 اگر در موقع استفاده برگ و گل آن با هم مخلوط شود بهتر است البته در موارد درمانی گل ارجح تر است. اصولاً چون این گیاه لعاب زیادی دارد برای شوره سر مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین برای طراوت و شادابی پوست صورت از ماسک آن استفاده می شود.

 این گیاه یکی از داروهایی است که پوست اندازی را سریع و شادابی پوست را تضمین می کند و ضد عفونی کننده بسیار خوب و ضد قارچ می باشد.

 این گیاه در موارد ریزش مو، شوره و چربی سر استفاده می شود. داروی خوبی برای لنیت بخشیدن به دستگاه گوارشی است که در موارد یبوست از آن استفاده می شود.

 قسمتهای مورد استفاده این گیاه، گل، برگ و ریشه آن است. ریشه عمیق و طولانی دارد که آن را له می کنند و می شویند و سریع خشک کرده و از آن استفاده می کنند.

 تمام موارد درمانی که در مورد گل و برگها گفته شد در مورد ریشه ی این گیاه هم صادق است.

 گیاه شیرین بیان

گیاهی خودرو است. بیشتر برای ناراحتیهای دستگاه گوارشی و ناراحتیهای زخم معده، زخم اثنی عشر و ورم معده استفاده می شود.

 موارد درمانی این گیاه بیشتر ریشه آن می باشد. عصاره و جوشانده ی ریشه ی این گیاه و همچنین پودر ریشه به عنوان خلط آور، افزایش دهنده فشار خون و برطرف کننده ناراحتیهای دستگاه گوارش و ضد التهاب استفاده می شود.

 گیاه بارهنگ

این گیاه در جاهای مختلفی می روید و انواع مختلفی دارد. معمولاً از دانه های این گیاه استفاده می شود. از این گیاه برای ناراحتیهای تنفسی استفاده می شود و یکی از گیاه های لعاب دار و دارای ماده سافورین است.

 دانه های آن را در آب خیس می کنند. این گیاه عوارض جانبی ندارد. از برگ این گیاه به وفور استفاده می شود و برگ آن خاصیت ضد عفونی کننده دارد و همچنین دانه این گیاه هم خاصیت ضد عفونی کننده و خلط آوری خوبی برای دستگاه تنفسی دارد.

  گیاه کنگر

نام دیگر این گیاه آرکیشو است و از گیاهان مغذی است و ریشه آن مورد استفاده قرار می گیرد. در زمان گل دادن، دانه های آن نیز قابل استفاده است. از دانه های آن برای هضم غذا استفاده می شود و بسیار نیروزا است و برای ناراحتی های کبد و طحال مؤثر است.

 

 گیاه گشنیز کوهی

این گیاه هم به صورت اهلی کشت می شود و هم در کوه می روید ولی گیاهی که در کوه می روید دارای خواص بیشتری است. برگ و میوه این گیاه مورد توجه می باشد که منبع ویتامینهای C و B و A است. موارد استفاده این گیاه برای ناراحتیهای قلبی، نیرو دهنده مغز و برطرف کننده هیستری و غش، اشتها آور، ضد جوش و آفت دهان، ضد عفونی کننده مجاری تنفسی در زمان سرماخوردگی و زکام و حساسیت ناشی از آبریزش بینی می باشد.

 این گیاه با تمام خواصی که دارد مصرف زیاد آن ممکن است مضر باشد. از جمله ضررهای مصرف زیاد این گیاه عبارتند از: خوابهای پریشان و آشفته، بی خوابی، نسیان و فراموشی و لکنت زبان.

 مقدار مصرف این گیاه باید توسط پزشک تعیین شود که باید ?5 گرم در یک لیتر آب بصورت جوشانده و? تا 4 گرم از پودر دانه اش مورد استفاده قرار گیرد.

 مناطق رویش این گیاه در ارتفاعات است و فصل گل دهی گیاه از اواسط اردیبهشت تا اواخر تیرماه می باشد.

گیاه بادام وحشی

این گیاه دارای انواع گوناگون می باشد. اهمیت بوته های این گیاه بیشتر در محافظت از خاک می باشد و در مناطقی که حاصلخیز نیست و امکان فرسایش خاک بیشتر است این گونه ها می توانند به راحتی به عنوان گونه های پیشآهنگ مستقر شوند.

 دانه ها و میوه های این گیاه مصرف خوراکی دارد. نوع دیگر استفاده از این گیاه استفاده از روغن آن است که به عنوان مُلیّن و شستشو دهنده دستگاه گوارش مصرف دارد. همچنین مالیدن آن به محل درد به صورت موضعی استفاده دارد.

 گیاه لاله واژگون

این گیاه نه تنها گل زیبایی است بلکه خواص درمانی متعددی نیز دارد. این گیاه گل اشک نیز نامیده می شود و این به خاطر این است که مقداری شبنم در بین این گلها جمع می شود و بعد از گل به پائین می چکد.

 عمر این گیاه بسیار کوتاه است. از اوایل اردیبهشت ماه گل دهی این گیاه شروع می شود و در فصل بارش تمام می شود.

 خواص دارویی این گیاه اصولاً در پیاز این گیاه است. پیاز این گیاه داروی مؤثری برای دردهای رماتیسمی و دردهای مفصلی و پاک کننده دستگاه کبدی است. البته این گیاه جزء داروهای سمی است و مصرف آن باید زیر نظر پزشک باشد.

 گیاه زنبق وحشی

این گیاه علاوه بر گونه وحشی اش که در کوهستانها می روید بصورت پرورشی در خانه ها و گلخانه ها نیز پرورش می یابد.

 موارد استفاده این گیاه بدین صورت است که پیاز گیاه را از خاک خارج کرده و می کوبند و درون پارچه ای قرار می دهند و بر روی مفاصلی که رمکاتیسم دارند می بندند.

 مناطق رویش این گیاه در ارتفاعات ?500 متر می باشد. از آنجائیکه پیاز این گیاه دائمی است، فصل رویش آن از اواخر فروردین ماه تا اواخر اردیبهشت ماه می باشد.

 گیاه موسیر

این گیاه گونه های بسیار زیاد و استفاده های خوراکی دارد. ریشه و پیاز گیاه بعد از انجام یکسری اقدامات خاص مورد استفاده قرار می گیرد. بدین صورت که آنها را به شکل رشته های بسیار نازک در آورده و در مسیر آب سرد قرار می دهند تا تلخی که در پیاز آن هست از بین برود، آنرا در آفتاب خشک می کنند تا به عنوان چاشنی غذایی مصرف شود.

 عمدتاً مناطق رویش این گیاه در غرب ایران، کوهستانها و مناطق برف گیر می باشد و فصل رویش این گیاه از اواسط فروردین ماه تا پایان خرداد ماه است.

 این گیاه به صورت محلی به عنوان مُلیّن، خلط آور و آرامش بخش استفاده می شود.

 گیاه شبدر

این گیاه خواص دارویی ندارد ولی موارد استفاده متعددی دارد. یک نوع علوفه عالی برای دامها محسوب می شود. شبدر اصولاً در حالت تر بودن، حالت مسهلی دارد و مقدار کم آن مُلیّن و مقدار زیاد آن مسهل است ولی در حالت خشک  بودن عکس این عمل، یعنی قابلیت قابض بودن را دارد. گیاه خوبی برای سرفه و ناراحتیهای تنفسی از جمله عفونت سینه از نوع برونشیت می باشد.

 گلهای شبدر قرمز به صورت جوشانده تصفیه کننده خوبی برای خون است و در مواردی حتی در مورد سرطان معده از این گیاه استفاده می شود.

 

 گیاه خاکشیر

این گیاه استفاده دارویی و غذایی دارد از جمله رفع کننده گرمازدگی و ضد اسهال است.

 این گیاه اوایل بهار رشد می کند و اواسط اردیبهشت ماه به گل می نشیند و تا اواخر خرداد ماه دانه این گیاه که موارد استفاده زیادی دارد، قابل بهره برداری است.

 خاکشیر از زمانهای گذشته کاربرد داشته است و بهترین کاربرد آن به خاطر خاصیت ضد عفونی کننده اش  می باشد و برای ناراحتیهای روده مثل اسهال و یا حتی یبوست مفید است.

 این گیاه را بصورت خیس کرده استفاده می کنند و در موارد جراحات و تبهای زیاد بسیار مؤثر است و همچنین بو داده ی آن اسهال های سخت را درمان می کند.

 



م.ر.ا ::: یکشنبه 86/6/11::: ساعت 10:0 عصر

 
 


منطقه‌ رباط ترک با ویژگی‌های‌ طبیعی‌ و غنای‌ گیاهی‌ و جانوری‌‏‎ خاص‌ خود ، در میان‌ مناطق‌ ‎از بهترین‌ زیستگاه‌های‌ حفاظت‌ شده‌ آهو به‌ شمارمی‌رود‏‎ علی‌رغم‌ پایین‌ بودن‌ نزولات‌ جوی‌ و به‌ تبع‌ آن‌ کمبود میزان‌ آبهای‌ سطحی‌ و‏‎ زیرزمینی‌ که‌ آن‌ را در رده‌ اکوسیستم‌های‌ خشک‌ و بیابانی‌ قرار داده‌ ، پوشش‌ زنده‌‏‎ .بسیار غنی‌ و وضعیت‌ نسبتا متعادلی‌ دارد‏‎
زیست‌های‌ این‌ منطقه‌ در واقع‌ اساسی‌ترین‌ حلقه‌ زنجیره‌ غذایی‌ و منشا حیات‌‏‎ کوهستان‌ها و ارتفاعات‌ و دشت‌های‌ هموار ، با وجود‏‎.‎سیستم‌ به‌ شمار می‌آیند‏‎ انواع‌ مختلف‌ و تراکم‌ نسبتا مناسب ، زیستگاه‌های‌ بسیار ارزشمندی‌ را برای‌‏‎ .گونه‌های‌ مختلف‌ جانوری‌ فراهم‌ آورده‌اند‏‎

موقعیت‌ جغرافیایی‌ منطقه‌‏‎
روستای رباط ترک در شمال‌ استان‌ اصفهان‌ و شهرستان‌ میمه‌،و  جنوب ‌ شهرستان‌ دلیجان‌ ،نیمه‌ جنوبی‌ در‏ مابین‌ دو استان‌ اصفهان‌ و مرکزی‌ ،‌‏‎ شمال آن‌ ‎استان‌ مرکزی‌ شهرستان دلیجان و نیمه‌ جنوبی‌ آن‌ در استان‌ اصفهان‌ و در شرق  گلپایگان و در غرب کاشان  واقع‌ است‌‏‎ .این روستا در 2?0 کیلومتری‌ جنوب غربی‌ استان‌ تهران‌ در کناره‌ جاده‌‏‎ تهران‌ ، در ?0 کیلومتری‌ جنوب غرب شهرستان‌ دلیجان‌ ، و در ??‏‎ کیلومتری‌ شمال‌ غرب شهرستان‌ میمه‌ قرار دارد‏‎ این منطقه‌ در مرکز ایران‌ واقع‌ شده‌ و به‌ ویژه‌ از نظر گیاهان‌ منحصر‏‎ بفرد ، زیستگاه‌های‌ مناسب برای‌ آهوها ، و شرایط موافق‌ برای‌ تکثیر آهو ایران‌ است‌‏‎ و قسمت‌ دیگر جلگه‌ها و همواری‌ها ، که‌ محل‌ زیست‌‏‎:‎قسمت‌ مختلف‌ دارد‏‎ .آهوست‌ ، و دیگری‌ بخش‌ کوهستانی‌ ، محل‌ زیست‌ قوچ‌ و میش‌ و بز‏‎

وضعیت‌ اقلیمی‌‏‎
این منطقه‌ حدودا" با 1900 تا 3000 متر ارتفاع‌ از سطح‌ دریا ، درکل‌ ، در ناحیه‌‏‎ ‎خشک‌ و نیمه‌ کویری‌ استان‌ اصفهان‌ و استان‌ مرکزی‌ قرار گرفته‌ است‌‏‎ مقدار بارش‌‏‎.‎متوسط بارندگی‌ سالانه‌ این‌ منطقه‌ حدود 250 تا 300 میلیمتر است‌‏‎ در فصل‌های‌ مختلف‌ سال‌ متفاوت‌ بوده‌ و بیشترین‌ بارش‌ در فصل‌ زمستان‌ به‌‏‎ به‌ دلیل‌ اختلاف‌ ارتفاع‌ و‏‎.‎صورت‌ برف‌ و کمی‌ باران‌ در فصل‌ پائیز و بهار می‌باشد‏‎ پستی‌ و بلندی‌ها و همواری‌های‌ شوره‌زار میزان‌ درجه‌ حرارت‌ نقاط مختلف‌ با‏‎ در تابستان‌ آب و هوای‌ منطقه‌ به‌خصوص‌ در دامنه‌ کوهها و‏‎.‎هم‌ تفاوت‌ دارد‏‎ منطقه‌ حفاظت‌ شده‌ دارای‌‏‎.‎منطقه‌ کوهستانی‌ آن‌ معتدل‌ و خنک‌ می‌باشد‏‎ همواری‌هایی‌ آبرفتی‌ ، زمین‌های‌ شوره‌زار ، تپه‌ ماهور و کوههای‌ بلند و مرتفع‌‏‎ در این‌ منطقه‌ چهار شوره‌زار ، چشمه‌های‌ آب شور و گیاهان‌ شورپسند‏‎.‎می‌باشد‏‎ سطح‌ عمده‌ شوره‌زارها را جنگلهای‌ متراکم‌ درختان‌ گز و گیاهان‌‏‎.‎دیده‌ می‌شود‏‎ نی‌ پوشانده‌ و بدین‌ صورت‌ ، محیط بسیار مناسب و مساعدی‌ برای‌ زیستگاه‌ آهو‏‎ .فراهم‌ آورده‌ است‌‏‎

حیات‌ وحش‌ جانوری‌ و گیاهی‌ منطقه‌‏‎
این‌ منطقه‌ بهترین‌ زیستگاه‌ آهو در ایران‌ است‌ که‌ برای‌ رشد ، تکثیر و‏‎ در این‌ منطقه‌ ، علاوه‌ بر آهو ،‏‎.‎جلوگیری‌ از انقراض‌ آهوها اختصاص‌ یافته‌ است‌‏‎ قوچ‌ ، میش‌ ، کل‌ ، بز و سایر وحوش‌ یافت‌ می‌شوند ، ولی‌ در اصل‌ به‌ سبب وجود‏‎ .آهو اهمیت‌ یافته‌ است‌‏‎

پستانداران منطقه رباط ترک

Gazella subgutturosa ............................ ......................... آهو‏‎-‎‎‏‏1‏‎
Ovis orientalis ............................................................... قوچ‌‏‎-‎‎‏‏2‏‎
Capra aegagrus .....................................  ...................... پازن‌‏‎-‎‎‏‏3‏‎
Canis aureus ........................................  .................... شغال‌‏‎-‎‎‏‏4‏‎
Vulpes vulpes ................. ... .......... (روباه‌ قرمز‏‎ و‎ روباه‌ معمولی)‌‏‎-‎‎‏‏5‏‎
Sus scrofa .................................................................... گراز‏‎-‎‎‏‏6‏‎
Lepus capensis ........................................................ خرگوش‌‏‎-‎‎‏‏7‏‎
Hemiechinus auritus ................................. خارپشت‌ گوش‌ بلند‏‎-‎‎‏‏8‏‎
Panthera pardus .......................................................... پلنگ‌‏‎-‎‎‏‏9‏‎
Acinonyx jubatus .................................................... یوزپلنگ‌‏‎-‎‎‏‏10‏‎
Felis margarita ................................................... گربه‌ شنی‌‏‎-‎‎‏‏11‏‎
Otocolobus manul .............................................. گربه‌ پالاس‌‏‎-‎‎‏‏12‏‎
Hyaena hyaena .......................................................... کفتار‏‎-‎‎‏‏13‏‎
Canis lupus ................................................................ گرگ‌‏‎-‎‎‏‏14‏‎
Hystrix indica ............................................................ تشی‌‏‎-‎‎‏‏15‏‎
Martes foina ............................................................. سمور‏‎-‎‎‏‏16
Meles meles ...........................  .................................. رودک‌‏‎-‎‎‏‏17‏‎‏‎




آهوهای‌ منطقه‌‏‎
آهوهای‌ این منطقه‌ دو دسته‌اند‏‎ آهوهای‌ بومی‌ همیشگی‌ که‌ در شوره‌زار و جلگه‌های‌ منطقه‌ زاد و ولد
می‌کنند‏‎
آهوهای‌ مهاجر که‌ از اوایل‌ مهرماه‌ و حدود پایان‌ فصل‌ برداشت‌ محصولات‌‏‎-‎‎‏‏‎.کشاورزی‌ به‌ این‌ منطقه‌ می‌آیند‏‎
در بعضی‌ سالها ، به‌ دلیل‌ ریزش‌ برف‌ سنگین‌ و سرمای‌ شدید آهوها به‌ سمت‌‏‎ .شهرها و روستا مهاجرت‌ می‌کنند و صید می‌شوند‏‎

قوچ‌ و میش‌‏‎
قوچ‌ ومیش‌هایی‌ که‌ در این‌ منطقه‌ دیده‌ می‌شوند عبارتنداز‏‎ :
مهاجرت‌ قوچ‌ و قوچ‌ ارمنی‌ ، که‌ در کوهستان‌های‌ شمالی‌ منطقه‌ به‌ سر می‌برند میش‌های‌ ارمنی‌ از منطقه‌ حفاظت‌ شده‌ اشترانکوه‌ واقع‌ در استان‌ لرستان‌ است‌ که‌‏‎ . قوچ‌ اصفهانی‌ ، که‌ از طریق‌ ارتفاعات‌ دهق‌ و علویجه‌ از پناهگاه‌های‌ قامشلو ، همه‌ ساله‌ از اوایل‌ پائیز آغاز می‌شود‎ .علویجه‌ و موته‌ به‌ کوهستان‌های‌ جنوبی‌ منطقه‌ ‌ رفت‌ و آمد می‌کنند‏‎ علت‌ جدایی‌ این‌ دو قوچ‌ دشت‌ وسیعی‌ است‌ که‌ در وسط منطقه‌ قرار دارد بدین‌‏‎ ترتیب در ارتفاعات‌ غرب و شمال‌ غرب اکثر قوچ‌ها و میش‌ها از گونه‌ ارمنی‌ بوده‌ و در‏‎ قوچ‌ و میش‌ ارمنی‌ در بخش‌‏‎ ارتفاعات‌ جنوبی‌  اکثرا از زیرگونه‌ اصفهانی‌اند‏‎. شمال‌ منطقه‌ غرب و شمال غرب‌ جمعیت‌ نسبتا قابل‌ توجهی‌ دارد ، بطور کلی‌ قوچ‌ و میش‌ و کل‌‏‎ و بز بهتر از آهو جمعیت‌ خود را در منطقه‌ء  حفظ کرده‌اند‏‎

کل‌ و بز‏‎  - میش و قوچ
جمعیت‌ این زیستگاه‌ کل‌ و بز با زیستگاه‌ قوچ‌ و میش‌ تقریبا مشترک‌ است‌‏‎ این گونه‌ در منطقه‌ کمتر از قوچ‌ها و میش‌هاست‌ و بیشتر در ارتفاعات‌ منطقه‌ و به‌ طور‏‎ پراکنده‌ در گروه‌های‌ 2 تا 15 راسی‌ مشاهده‌ می‌شوند‏‎.

پرندگان‌ منطقه‌‏‎

منطقه‌ رباط ترک، به‌ دلیل‌ وجود کوه‌ها ، دشت‌های‌ استپی‌ و نیمه‌‏‎ کویری‌ ، شوره‌زارها ، جنگل‌های‌ درخت‌ گز ، و چشمه‌های‌ زیاد ، به‌ نظر باید‏‎ پرندگان‌ متنوعی‌ داشته‌ باشد ، ولی‌ به‌ سبب تابستان‌های‌ گرم‌ و خشک‌ و زمستان‌‏‎ بسیار سرد آن‌ ، امکان‌ زیست‌ پرندگان‌ در این‌ منطقه‌ بسیار کم‌ است‌ ، لذا فقط بعضی‌‏‎ پرندگان‌ مهاجر در مسیر مهاجرت‌ خود در این‌ منطقه‌ توقف‌ کوتاهی‌ می‌کنند‏‎
از پرندگان‌ مهاجرمنطقه‌ می‌توان‌ از پلیکانها ، غازها ، انواع‌ اردکها و مرغابی‌ها‏‎ نام‌برد که‌ این‌ پرندگان‌ هنگام‌ مهاجرت‌ زمستانه‌ و بهاره‌ خود در مسیر حرکتشان‌‏‎ .مدتی‌ در منطقه‌ به‌ خصوص‌ اطراف‌ رودخانه‌ شور رباط ترک‌ ، توقف‌ می‌کنند‏‎

 
پرندگان‌ بومی‌ منطقه‌‏‎
کوهستانهای‌ منطقه‌ امن‌ ، به‌ علت‌ نبود تردد دام‌ و رفت‌ و آمد مردم‌ روستاها ، ‏‎ بسیار خلوت‌ و آرام‌ بوده‌ و پوشش‌ گیاهی‌ انبوهی‌ از نوع‌ گیاهان‌ دانه‌دار دارند ، لذا‏‎ :بهترین‌ محیط برای‌ پرندگان‌ بشمار می‌روند‏‎ 

Phasianidae ....................   .............. خانواده‌ قرقاول‌‏‎-‎‎‏‏1‏‎
Otididae ........................................... خانواده‌ هوبره‌‏‎-‎‎‏‏2‏‎
Corvidae ............................................ خانواده‌ کلاغ‌‏‎-‎‎‏‏3‏‎
Passeridae .................... ............... خانواده‌ گنجشک‌‏‎-‎‎‏‏4‏‎
Alaudidae ....................... ............... خانواده‌ چکاوک‌‏‎-‎‎‏‏5‏‎
Hirundinidae .................................... خانواده‌ پرستو‏‎-‎‎‏‏6‏‎
Coraciidae ...................................... خانواده‌ سبزقبا‏‎-‎‎‏‏7‏‎
Columbidae ....................................... خانواده‌ کبوتر‏‎-‎‎‏‏8‏‎
Pteroclidae .................... .................... خانواده‌ کوکر‏‎-‎‎‏‏9‏‎
Sturnidae .......................................... خانواده‌ سار‏‎-‎‎‏‏10‏‎
Strigidae ........................................... خانواده‌ جغد‏‎-‎‎‏‏11‏‎
Motacillidae ................    ........... خانواده‌ دم‌ جنبانک‌‏‎-‎‎‏‏12‏‎
Accipitridae ................................... خانواده‌ لاشخور‏‎-‎‎‏‏13‏‎
Ardeidae ....................................... خانواده‌حواصیل‌‏‎-‎‎‏‏14‏‎
Meropidae .....................   ........... خانواده‌ زنبور خور‏‎-‎‎‏‏15‏‎
Upupidae ........................................ خانواده‌ هدهد‏‎-‎‎‏‏16‏‎
Sylviidae ........................................ خانواده‌ سسک‌‏‎-‎‎‏‏17‏‎
Fringillidae ...................................... خانواده‌ سهره‌‏‎-‎‎‏‏18‏‎

از حیوانات گربه سیاه‌ و‏‎ گربه‌ پلنگی‌ بزرگ‌ ، گربه‌ خاکستری‌‏‎:‎سایر پستاندارن‌ منطقه‌ عبارتند از‏‎ گربه راه‌ راه‎ ، گربه‌ سیاه‌ و بزرگ‌ ، روباه‌سیاه‌ ، روباه‌ زرد و سیاه‌ ، روباه‌ سفید‏‎ همچنین‌ نوعی‌‏‎.‎گرگ‌ سیاه‌ ، گرگ‌ خاکستری‌ ، گورکن‌ خاکستری‌ ، خارپشت‌ سیاه‌‏‎ .سنجاب نیز دیده‌ شده‌ است‌‏‎ 


پوشش‌ گیاهی‌ منطقه‌‏‎
منطقه‌ رباط ترک به‌ دلیل‌ وسعت‌ زیاد و وجود خاکهای‌ گوناگون‌ و ارتفاع‌ زیاد و آب‏‎ و هوای‌ متغیر خود ، گیاهان‌ فراوانی‌ دارد ، به‌ طوری‌ که‌ حدود 700 گونه‌ گیاه‌‏‎ بعضی‌‏‎.‎شناسایی‌ شده‌ که‌ حدود 270 گونه‌ از آنها گیاهان‌ دارویی‌ می‌باشد‏‎ از گیاهان‌این‌ منطقه‌ در سایر نقاط ایران‌ دیده‌ نمی‌شود و جز گیاهان‌ نادر‏‎ ایران‌اند ، اما به‌ علت‌ عدم‌ حفاظت‌ کافی‌ و کم‌ توجهی‌ ، در حال‌ انقراض‌‏‎ از نظرتقسیمات‌ کلی‌ گسترش‌ گیاهی‌ ، قسمت‌ اعظم‌ منطقه‌‏‎.‎و نابودی‌اند‏‎ ، به‌خصوص‌ جلگه‌ها و ارتفاعات‌ پایین‌ آن‌ جز جامعه‌ استپی‌‏‎ محسوب می‌شود که‌ در داخل‌ این‌ جامعه‌ اجتماع‌‏‎Artemisia-Astragalus .نباتی‌شور و نمکزار به‌ طور پراکنده‌ به‌ چشم‌ می‌خورد‏‎ :پوشش‌ نباتی‌ منطقه‌ به‌ ترتیب طبقه‌بندی‌ زیر مورد مطالعه‌ قرار گرفت‌‏‎
به‌ طور کلی‌ در منطقه‌ اثری‌ از هیچگونه‌ درخت‌‏‎:‎ درخت‌ و درختچه‌‏‎ جنگلی‌ نیست‌ ولی‌ سه‌ ناحیه‌ در داخل‌ منطقه‌ ، درختچه‌های‌ گز دارند که‌ جنگلهای‌‏‎ در منطقه‌ تعدادی‌ از‏‎.کوچکی‌ از درختچه‌های‌ گز و اشک‌ تشکیل‌ می‌دهند‏‎ :درختچه‌ها به‌ طور پراکنده‌ در کوهستان‌ها و همواری‌ها قرار دارند ، از جمله‌‏‎  

Amygdalus sp ........................................................ گونه‌ای‌ بادام‌‏‎
Pistacia sp ............................................................ گونه‌ای‌ پسته‌‏‎
Rhamnus sp ................................................. گونه‌ای‌ سیاه‌ تنگرس‌‏‎
Zygophyllum sp ........................................................ گونه‌ای‌ قیچ‌‏‎
Amygdalus lycioides ....................................................... تنگرس‌‏‎
Tamarix ramosisima .................................................. گز پرشاخه‌‏‎
Pteropyrum olivieri .................................................. پرند تهرانی‌‏‎
Ficus carica .................................................................... انجیر‏‎
Amygdalus eburnea ................................................. بادام‌ عاجی‌‏‎
Fraxinus rotundifolia ....................................... بان‌ گنجشک‌ اراکی‌‏‎


اکثر این‌ درختان‌ و درختچه‌ها در ارتفاعات‌ به‌ صورت‌ پراکنده‌ به‌ چشم‌‏‎ هستند که‌ در‏‎Amygdalus می‌خورند و بیشترشان‌ باقی‌ مانده‌ جامعه‌ کلیماکس‌‏‎ .گذشته‌ قسمتی‌ از ارتفاعات‌ منطقه‌ را می‌پوشانده‌ است‌‏‎  

Colchicum specoisum ................................  ..... گل‌ حسرت‌ زیبا‏‎
Cichorium intybus. ..................................................... کاسنی‌‏‎
Papaver floribundum ........................................ خشخاش‌ پرگل‌‏‎
Tulipa silvestris. .................................... ................... لاله‌ زرد‏‎
Euphorbia myrsinites ..................................... فرفیون‌ فرانسوی‌‏‎
Fumaria vaillantii .............................................. شاه‌تره‌ ایرانی‌‏‎
Anchusa azurea ......................................  ......... گاوزبان‌مصری‌‏‎
Alhagi persarum .................................... .......... خارشتر ایرانی‌‏‎
Lepidium latifolium ................................  ........ ترتیزک‌ برگ‌ پهن‌‏‎
Cerastium inflatum .................................. ........ دانه‌ مرغ‌ متورم‌‏‎
Veronica anagalis ................................... .............. سیزاب آبی‌‏‎
Eruca sativa .......................................... ...................... منداب‏‎
Fritillaria olivieri .................................. ........ لاله‌ واژگون‌ الوندی‌‏‎
Tulipa chrysantha ............................................... لاله‌ هفت‌ رنگ‌‏‎
Stachys inflata ............................................... سنبله‌ای‌ ارغوانی‌‏‎


گونه‌های‌ بوته‌ای‌ عبارتند از‏‎:‎ بوته‌ها‏‎  

Artemisia herba-alba .......................... ............. درمنه‌ صخره‌ای‌‏‎
Ephedra intermedia ........................... ................... ارمک‌ میانه‌‏‎
Daphne angustifolia .......................................... دافنه‌ زاگرسی‌‏‎
Ziziphora tenuir ......................................................... کاکوتی‌‏‎
Ebenus stellata ......................................................... جوسیخ‌‏‎



گونه‌های‌ پهن‌ برگ‌ مهم‌ اعم‌ از یک‌‏‎:‎(فوربها‏‎) گیاهان‌ علفی‌ پهن‌ برگ‎‎‏‏3‏‎ :ساله‌ و چند ساله‌ عبارتند از‏‎  

Noaea mucronata .......................................... خارکو ، شوخ‌‏‎
Peganum harmala .................................................. اسفند‏‎
Cousinia sp ........................................ ...... گونه‌ای‌ هزارخار‏‎



گندمیان‌‏‎
تعداد گندمیان‌ در مقایسه‌ با فوربها فوق‌العاده‌ کم‌ است‌ و گونه‌های‌ موجود نیز‏‎ گندمیان‌ موجود‏‎.‎غالبا از نوع‌ یکساله‌اند که‌ از نظر علوفه‌ای‌ ارزش‌ چندانی‌ ندارد‏‎ :عبارتند از‏‎  

Stipa barbata                                                          استپی‌ ریش‌دار‏‎
Agropyrom intermedium ...................................      چمن‌ گندمی‌ میانی‌‏‎
Puccinella distans .................................................. سیاه‌ ناوافشان‌‏‎
Aeluropus littoralis ................................................ چمن‌ شورساحلی‌‏‎


نقش‌ گیاهان‌ و انسان‌ در رباط ترک

با توجه‌ به‌ اینکه‌ منطقه‌ رباط ترک‌ جزو مناطق‌ استپی‌ و نیمه‌ کویری‌ ایران‌‏‎ است‌ و در داخل‌ و اطراف‌ آن‌ تعداد زیادی‌ روستا وجود دارد ، چرای‌ بی‌رویه‌ ، ‏‎ تعداد بسیار زیاد دام‌ نسبت‌ به‌ ظرفیت‌ منطقه‌ ، تخریب زیستگاه‌ها و تبدیل‌ آنها به‌‏‎ اراضی‌ کشاورزی‌ ، استخراج‌ و بهره‌برداری‌ از معادن‌ سنگ‌ ، جاده‌ سازی‌ زیاد و‏‎ اگر روند نابودی‌‏‎.‎کنترل‌ نشده‌ باعث‌ شده‌ که‌ مراتع‌ زیادی‌ تخریب و نابود شود‏‎ پوشش‌ گیاهی‌ منطقه‌ بدین‌ ترتیب پیش‌ برود یقینا اکثر گونه‌های‌ گیاهی‌ و‏‎ تنها بادرک‌ رابطه‌ و وابستگی‌ بین‌‏‎.جانوری‌ منطقه‌ نابود و منقرض‌ خواهند شد‏‎ خاک‌ ، اقلیم‌ ، گیاهان‌ ، حیوانات‌ و انسان‌ است‌ که‌ زندگی‌ در مناطق‌ خشک‌ ممکن‌‏‎ .می‌شود‏‎ دامهای‌ منطقه‌ همه‌ ساله‌ پوشش‌ خوش‌خوراک‌ را به‌ مصرف‌ رسانده‌ و مقدار آنها‏‎ در نتیجه‌ گیاهان‌ خوش‌خوراک‌ ناپدید می‌شوند و‏‎.‎را به‌ صفر یا حداقل‌ می‌رسانند‏‎ .خوراکی‌ جهت‌ تغذیه‌ حیات‌ وحش‌ باقی‌نمی‌ماند‏‎ با توجه‌ به‌ مطالعات‌ انجام‌ شده‌ و شناختی‌ که‌ از وضعیت‌ فون‌ و فلور منطقه‌ حاصل‌‏‎ شده‌ است‌ بخش‌هایی‌ از این‌ منطقه‌ از نظر رستنی‌ها ، که‌ نقش‌ بسیار اساسی‌ در‏‎ تعادل‌ اکوسیستم‌ منطقه‌ دارد ، به‌ ویژه‌ از نظر میزان‌ تراکم‌ ، انواع‌ گونه‌های‌ موجود ، ‏‎ پوشش‌ ، پراکندگی‌ و عوامل‌ ضروری‌ دیگر ، وضعیت‌ مناسبی‌ ندارد و در نتیجه‌ اثر‏‎ سو برحیات‌ وحش‌ جانوری‌ منطقه‌ و انسجام‌ زنجیره‌های‌ غذایی‌ دارند ، که‌ با‏‎ ترمیم‌ و احیای‌ آنها با گونه‌های‌ سازش‌ یافته‌ و غالب منطقه‌ و در نتیجه‌ ارتقا‏‎ بهبود کیفیت‌ اکوسیستم‌ موجود می‌توان‌ قسمت‌ عمده‌ای‌ از مشکلات‌ منطقه‌ را‏‎ مرتفع‌ کرد ، در ضمن‌ باید با اقدامات‌ مذکور ، این‌ سیستم‌ زنده‌ تا رسیدن‌ به‌ شرایط‏‎ .کلیماکس‌ هدایت‌ شود و سپس‌ حفاظت‌های‌ اصولی‌ و مستمر از آنها به‌ عمل‌ آید‏‎ .

 

 

 

 



م.ر.ا ::: یکشنبه 86/6/11::: ساعت 12:0 صبح


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 5
بازدید دیروز: 1
کل بازدید :38627

>> درباره خودم <<
رباط ترک  (ROBATTOR) (ROBATETOR)
م.ر.ا
روستایی در انتهای استان مرکزی و ابتدای استان اصفهان0 آب و هوای کویری تابستانها در روز هوا گرم و سوزان و شبها نسبتا" خنک و زمستانهای سرد و یخبندان و برفی. تلفن اطلاعات 08664373333

>>لوگوی وبلاگ من<<
رباط ترک  (ROBATTOR) (ROBATETOR)

>>لینک دوستان<<

>>لوگوی دوستان<<







>>فهرست موضوعی یادداشت ها<<

>>آرشیو شده ها<<

>>اشتراک در خبرنامه<<
 

>>طراح قالب<<

Search Engine Optimization and SEO Tools